Икона Николая Чудотворца: описание, значение, помощь

Святой Николай Чудотворец, Николай Мирликийский, Николай Угодник, и, даже, Санта Клаус! Все эти имена принадлежат великому человеку и величайшему святителю, каждое из них прославляет чудеса, явленные Господом по его молитве. Он действительно чудотворец при жизни и после смерти. Церковное предание хранит множество свидетельств о заступнической благодатной помощи святителя Николая Мирликийского.

Краткое жизнеописание

Святитель родился около 270 года в древней византийской провинции, в небольшом городе Патара, географически, это территория современной Турции. Св. Николая Чудотворца можно смело назвать носителем эллинской культуры. Родителями его были христиане, довольно таки состоятельные, они дали св. Николаю хорошее образование, после смерти родителей он пожертвует все свое состояние нуждающимся. Св. Николай полюбил Священное писание, будучи ещё ребенком, быстро стал чтецом, а потом и священником при храме, в котором любил бывать с раннего детства.

Святитель Николай Чудотворец Зубов Федор Евтихиев Устюженец 1677 г. 106 × 78 см Государственный музей-заповедник «Коломенское», Москва, Россия

Начало служения св. Николая Чудотворца началось во времена гонений на молодую христианскую церковь, в правление императора-язычника Диоклетиана. Святой даже был посажен в тюрьму. Последующие годы его епископства пришлись на относительно спокойный для христиан период, гонения на церковь почти закончились и общины получили возможность развиваться.

Житие святого Николая Чудотворца было написано Симеоном Метафрастом, в лучших традициях византийской агиографии десятого века, оно сразу же распространилось по всей христианской ойкумене, а на его основе было создано несколько ведущих иконографических изводов святого.

Иконография

Произошедшие через этого прекрасного святого чудеса лишь отчасти запечатлены в его обширнейшей иконографии. В России количество икон этого славного византийского святителя уступает только богородичной иконографии.

К двенадцатому веку в Византии традиция изображать на клеймах икон или в виде полноценного иконописного извода, особо полюбившиеся эпизоды из житий святых уже прочно укоренилась, интерес к живописи возрос, старинные статичные изображения святителя перемежаются более динамичными сценами чудес и деяний святого Николая Мирликийского, Чудотворца.

Николай Чудотворец (поясной) с избранными святыми Школа или худ. центр: Новгород; Киев Начало XIII в. Onasch 1961: XII в. Алпатов 1978: XII в. Новгородская икона 1983: Вторая половина XIII в. ГТГ 1995: Конец XII — начало XIII вв. Лазарев 2000/1: Начало XIII в. 145 × 94 см Государственная Третьяковская галерея, Москва, Россия Инв. 12862

Многочисленные житийные иконы преподносились в дар храмам или монастырям, посвященным святителю, их заказчики таким способом как бы заручались поддержкой святого Николая. Эти «дарственные» часто изображают сцены из его биографии, например чудесное трехчасовое «стояние младенца на ножках» во время крещения, рукоположение во епископы, уничтожение храма Артемиды, спасение моряков и самые разнообразные чудеса, совершенные святым.

Среди житийных икон можно особо выделить иконографию чуда «О трех стратилатах», произошедшего с тремя военноначальниками, во времена императора Константина. Они помогли освободить невинно осужденных людей, за что в последствии были оклеветаны завистниками и взяты под стражу. В тюрьме стратилаты стали молиться святителю Николаю Мирликийскому и просить его заступничества и он, явившись во сне императору и епарху, буквально угрозами, склонил властьимущих к милости.

Николай Чудотворец Иконография: Николай Чудотворец, святитель, Житийный цикл Николая Чудотворца Датировки: XVIII в. Материал: Дерево, темпера Размеры иконы: высота 126,5 см, ширина 68 см Храмовая икона. В среднике с широкой золотистой рамкой, в рост, в фас изображен Николай Чудотворец. Лик живоподобный, на голове золотистая митра с белой опушью, седеющие волосы, усы и борода, над головой золотистый нимб с белой обводкой. Одет в алый саккос, затканный золотым растительным орнаментом. Нарукавья, кайма по подолу золотистые с имитацией драгоценных камней с крестами. Омофор зеленовато-голубой с крестами. Правая рука святого поднята в благословляющем жесте, в левой жезл. В верхней части средника на алом фоне в облачных сегментах помещены полуфигуры Христа с Евангелием и Богоматери с омофором в лучах. В 14-ти клеймах по периметру средника жизнеописания и деяния Николая Чудотворца: 1. Рождество Николы 2. Крещение Николы 3. Исцеление сухорукой жены 4. Приведение в учение 5. Поставление в диаконы 6. Поставление в архиепископы 7. Избавление трех мужей от меча 8. Явление Николы царю Константину 9. Спасение Патриарха Афанасия от потопления 10. Избавление Петра Аравийского из темницы 11. Чудо о трех девицах 12. Преставление святого Николы 13. Погребение святого Николая 14. Возвращение Агрикова сына из сарацинского плена. Инв. № СКМ ВХ 130. © Костромской государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник

Множество историй о милосердии святителя отразилось в житийной иконе. И в народной памяти и св. Николай почитается, как скорый заступник для всех ищущих земной, да и посмертной справедливости.

Становление основных элементов иконописного образа Святителя.

Традиционно, св. Николая Чудотворца изображают в епископских одеждах, с омофором — длинной белой лентой, украшенной двумя черными крестами, частью его облачения так же являются плащ — фелонь и туника — стихарь. Евангелие и омофор в иконе всегда означают епископское служение.

Портрет святителя складывался постепенно, изначально это был строгий благообразный муж, со временем лик святого обрёл весьма узнаваемые черты — высокий лоб с залысинами, тонкий нос с широкими ноздрями, красивая борода. Глаза кажутся близко посаженными, за счет того, что лик как бы смещён к центру и раскрывается навстречу зрителю. Это заметнее всего на русских «оплечных» образах святителя.

В старинном итальянском городе Бари, в базилике св. Николая Чудотворца, хранится его чтимая икона, по преданию, написанная с портрета, сделанного при жизни святителя. Это изображение даёт некоторое представление того, как выглядит св. Николай. Архиепископ Мир Ликийских, не оставивший ни одного письменного творения, тем не менее, почитается наравне с величайшими отцами церкви.

Лик Свт. Николая. Базилика Свт. Николая в г. Бари.

В византийской иконографии, послужившей, отчасти иконографии святителя на Руси, его весьма часто изображают в одном ряду с Иоанном Златоустом и Василием Великим. Видимо, это связано как с обширной заступнической и проповеднической деятельностью святого, с его известностью в народе, так и с его «акцией», направленной против еретика Ария, на первом Вселенском (Никейском) соборе.

Интересный фактСамая распространённая, чтимая в России икона святителя, изображает его с благословляющим жестом (двуперстие или троеперстия), в традиционной одежде архиепископа, с Господом, подающим ему Священное Писание и Богородицей, возвращающей знак епископского достоинства — омофор.

Эта иконография происходит от известных событий Первого Вселенского Собора, когда св. Николай выступил с «огнедухновенной речью» против влиятельного священника-еретика Ария. Учение Ария, по сути было антитринитарным, он опровергал божественность Сына, разрушая таким образом, важнейший сотериологический догмат (о спасении человека). Речь святого Николая произвела на собравшихся отцов собора, потрясенных еретическими словами Ария, особый эффект. Ария больше никто не слушал, его слова потеряли свою убедительность.

Предание рассказывает, что, будучи на соборе, архиепископ Мирликийский обличал Ария отнюдь не ласково, существует даже отдельная легенда о «заушении» Ария. Якобы святой Николай дал оплеуху еретику, за что на него и пожаловались высокопоставленные ариане. Святитель был запрещен к служению и взят под стражу. После чего многие увидели один и тот же сон, о том, как Господь с Богородицей подают св. Николаю Чудотворцу его епископские инсигнии.

Последовало освобождение святителя. «Никейское» чудо стало одним из Самых популярных сюжетов в русской иконографии святого. Именно это поясное изображение св. Николая Чудотворца с «предстоящими» Христом и Богородицей, Вы, с наибольшей вероятностью встретите в нашем русском храме.

Отдельно была написана икона Николая Чудотворца в честь события перенесения честных мощей святого  из Мир Ликийских в город Бари (Италия) в 1087 году.

Часто писались иконы св. Николая, стоящего в полный рост, в позе оранты. Этот очень расхожий извод, носит название «Николы Можайского» и представляет святителя, держащего в руке Священное Писание.

Вариант этого извода «Никола Зарайский» изображается держащим меч в одной руке и храм в другой, как бы охраняя и защищая его; икона прославляет уже посмертное чудо явления Николая в русском городе Зарайске. Устрашенные видом святого, явившегося над городским собором, враги ринулись в бегство. В прославление чуда св. Николая была вырезана деревянная скульптура, и послужившая прообразом для иконы.

Святитель Николай Чудотворец (Зарайский), в житии Святитель Николай Чудотворец (Зарайский), в житии Иконография: Николай Чудотворец (Зарайский) Датировки: XVI в. Первая половина ХVI в. Иконописная школа или художественный центр: Вологодская школа Происхождение: Из церкви Иоанна Предтечи в Дюдиковой пустыни в Вологде. Материал: Дерево, паволока, левкас, темпера Размеры иконы: высота 101 см, ширина 72,5 см В среднике иконы изображен святитель Николай Чудотворец. Святой облачен в темно-синий подризник, белый полиставрион с коричневыми крестами, с белой изнанкой и киноварной полосой по краю, белый омофор с черными крестами, украшенный на конце полосами и четырьмя точками того же цвета, охристые с золотым ассистом и красными кистями на концах епитрахиль и палицу. Левая рука святителя покрыта большим темно-синим платом, на котором он держит Евангелие с красным обрезом и охристым окладом, украшенным золотым ассистом. С левой стороны на поясе святого, симметрично палице с красным отворотом, находится красный плат. Икона была покрыта басменным окладом, о чем свидетельствуют многочисленные следы от гвоздей. Вокруг средника располагаются 16 сцен жития и чудес святителя Николая. Список клейм: 1. Рождество святителя Николая 2. Младенец отказывается вкушать молоко по постным дням 3. Крещение святителя Николая 4. Исцеление сухорукой жены 5. Обучение грамоте 6. Поставление в иереи 7. Поставление в архиереи 8. Явление во сне царю Константину 9. Явление во сне епарху Евлавию 10. Явление трем мужам в темнице 11. Избавление трех мужей от казни 12. Спасение Димитрия со дна морского 13. Святитель Николай покупает ковер у старца (чудо о ковре) 14. Святитель Николай возвращает ковер жене старца (чудо о ковре) 15. Преставление святителя Николая 16. Перенесение мощей святителя Николая. ВОКМ 10336 © Вологодский государственный историко-архитектурный и художественный музей-заповедник Литература: Иконы Вологды XIV-XVI веков. М., 2007. № 74.

Оплечная икона Святителя появилась на Руси в пятнадцатом веке, имеет византийское происхождение, наиболее популярен образ стал после воцарения Ивана Грозного, царь помазывался на царствие в «Николин день» и считал святого своим покровителем. Многие оплечные образы этого времени написаны по царскому заказу. Эта очень личная иконография св. Николая Мирликийского изображает его «лицом к лицу» с молящимся.

Святой Николай Святой Николай Иконография: Николай Чудотворец (оплечный) Датировки: XIX в. Иконописная школа или художественный центр: Россия Материал: Дерево, темпера, масло Размеры иконы: высота 36 см, ширина 31 см На иконе представлено оплечное изображение святого.

К этому же изводу относится редкий образ «Николы Отвратного», лик написан очень драматично, как как бы в динамике, в развороте к зрителю, считается, что эта икона обладает силой прогонять или отвращать бесов.

В народе полюбились иконографические изводы «Николы Вешнего» и «Николы Зимнего», они почти одинаковы и большей частью повторяют известную иконографию о «Никейском чуде». Отличие в стиле письма. Как правило, он близок к академическому живоподобному.

Появление на иконе «Зимнего Николы» митры объясняется полулитературным рассказом о том, как царь Николай Первый, считавший святого Николая Чудотворца своим ангелом, как то сделал замечание, мол не положено писать епископа без его регалий, так появился зимняя икона, с епископской митрой. Названия обеих икон происходят, соответственно, от зимнего и весеннего дней памяти святителя.

Иконогрфический извод «Николы Мокрого», связан с чудом спасения утонувшего ребенка. Родители, убитые горем целую ночь умоляли святителя о чуде, а наутро в местной церкви, перед иконой св. Николая нашлась живая девочка. Младенец был весь мокрый, как будто «только взятый из воды». Иконография Николы Мокрого» повторяет все тот же образ поясной иконы о Никейском чуде с предстоящими Господом и Божьей Матерью. Св. Николай Чудотворец держит на руках младенца, может так же изображаться с мокрыми «власами».

Отреставрированная чудотворная икона икона св. Николая Чудотворца (видимо, «Зарайский» извод, надвратная) в Москве в настоящее время размещена на Никольской башне Кремля.

Святитель Николай Чудотворец (Зарайский)

Вторая половина XV в.

Дерево, темпера.

93 × 67 см

Владимиро-Суздальский историко-художественный и архитектурный музей-заповедник, Владимир, Россия

Инв. В-7284

Знаменитая Угрешская икона, представляющая собой изображение святителя Николая, примерно по пояс, в среднике, с житийными клеймами, сейчас находится в ценном фонде Третьяковки. По преданию, она явилась князю Димитрию Донскому по пути на Куликовское поле и «угреша сердце его» (согрела, утешила), по молитве к ней было сотворено множество чудес. Ранее, она хранилась в Угрешском монастыре, позже основанного на месте княжеского привала перед битвой.

Чудотворный образ св. Николая Чудотворца имеется и в Печерах, в Свято-Успенском монастыре, в храме Христа Спасителя в Москве. В Московском Елоховском храме Богоявления Господня хранится чтимая икона св. Николая с житием, первой трети девятнадцатого века (средник — список с иконы одиннадцатого века). Почитаемые иконы св. находятся в Санкт-Петербурге, Екатеринбурге, Нижнем Новгороде и многих других городах.

В чём помогает молитва Свт. Николаю

Пожалуй, в каждом, даже в небольшом городе России, да и во многих домах, найдется икона святителя Николая, настолько близок он русскому народу и так сильна память людей о его скором заступничестве, сотворенных им чудесах и великой благодати Господа, данной этому прекрасному святому.

Архиепископ Мир Ликийских, наверное, любимый в России, святой, очень эмоционален, милосерден и добр, именно горячесть его нрава несколько не вписывается в стандартный портрет святителя.

Может быть поэтому, св. Николаю Чудотворцу молятся все? Особо же: моряки и путешествующие, девушки читают молитву о хорошем муже, студенты просят об успешных экзаменах, обиженные или терпящие бедствия о защите, супруги просят о даровании детей, а весь «причт церковный» о благополучии всех христиан.

Храмовые иконы всегда достаточно массивные, обычно они пишутся масляными красками или темперой, иногда встречаются резные. Обычно образа в церкви имеют медные или серебряные оклады. Дома можно использовать и простые иконки, купленные в церковной лавке. Икону святого лучше всего разместить в Красном углу, можно также вешать её на стене или над дверью.

Молитесь святителю с верой и надеждой в сердце и он обязательно поможет!

Тропарь, кондак, величание

Тропарь

глас 4

Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ воздержа́ния учи́теля/ яви́ тя ста́ду твоему́/ я́же веще́й и́стина;/ сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая,/ нището́ю бога́тая./ О́тче священнонача́льниче Нико́лае,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Правилом веры и образом кротости, воздержания учителем явила тебя стаду твоему непреложная Истина. Потому ты приобрел смирением – высокое, нищетою – богатство. Отче, святитель Николай, моли Христа Бога о спасении душ наших.

Тропарь святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на перенесение мощей

глас 4

Приспе́ день све́тлаго торжества́,/ град Ба́рский ра́дуется,/ и с ним вселе́нная вся ликовству́ет/ пе́сньми и пе́ньми духо́вными:/ днесь бо свяще́нное торжество́/ в пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й/ святи́теля и чудотво́рца Никола́я,/ я́коже со́лнце незаходи́мое, возсия́, светоза́рными луча́ми,/ разгоня́я тьму искуше́ний же и бед/ от вопию́щих ве́рно:// спаса́й нас я́ко предста́тель наш вели́кий, Нико́лае.

Перевод: Настал день светлого торжества, город Бари радуется, и с ним вся вселенная ликует в псалмопениях и песнопениях духовных, ибо сегодня священное торжество в честь перенесения почитаемых и подающих многие исцеления мощей святителя и чудотворца Николая, воссиявшего как незакатное солнце яркими лучами, разгоняющими тьму искушений и бед от взывающих с верой: «Спасай нас как заступник наш великий, Николай».

Ин тропарь святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на перенесение мощей

глас 4

Оте́чество свое́, Ми́ры Лики́йския, не оста́вль ду́хом,/ во преми́рный град Ба́рский пресла́вно те́лом пренесе́ся, архиере́ю Нико́лае./ И отту́ду мно́жество челове́ческое свои́м прише́ствием возвесели́л еси́/ и боля́щия исцели́л еси́./ Те́мже тя мо́лим, святи́телю Нико́лае,/ моли́ Христа́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.

Перевод: Отечество свое, Миры Ликийские, не оставив духовно, в мирный город Бари дивно перенесся телом, архиерей Николай. И там множество людей пришествием своим обрадовал и больных исцелил. Потому молим тебя, святитель Николай, моли Христа Бога, да спасет души наши.

Тропарь святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на рождество

глас 4

Чу́дное и сла́вное рождество́ твое́, святи́телю Нико́лае,/ Це́рковь днесь правосла́вных све́тло пра́зднует,/ и́бо стоя́нием ногу́ твое́ю/ яви́ тя Госпо́дь и провозвести́ бы́ти свети́льника и учи́теля ми́ряном,/ весь мир обогаща́юща и просвеща́юща чудесы́./ Тем вопие́м ти:// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Перевод: Чудесное и прославляемое твое рождение, святитель Николай, сегодня светло празднует Православная Церковь, ибо тем, что ты стоял на ногах (никем не поддерживаемый, во время Крещения в купели), показал тебя Господь и провозгласил быть светилом и учителем для мирян, обогащающим весь мир и просвещающим чудесами. Потому взываем к тебе: «Моли Христа Бога о спасении наших душ».

Кондак

глас 3

В Ми́рех, свя́те, священноде́йствитель показа́лся еси́:/ Христо́во бо, преподо́бне, Ева́нгелие испо́лнив,/ положи́л еси́ ду́шу твою́ о лю́дех твои́х/ и спасл еси́ непови́нныя от сме́рти;// сего́ ра́ди освяти́лся еси́, я́ко вели́кий таи́нник Бо́жия благода́ти.

Перевод: В Мирах, святитель, ты явился как совершитель священного служения, ибо исполнив Христово Евангелие, преподобный, ты положил душу свою за людей твоих и спас неповинных от смерти, потому и освятился ты как великий служитель Таинств Божией благодати.

Кондак святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на перенесение мощей

глас 3

Взы́де я́ко звезда́ от вост́ока до за́пада/ твоя́ мо́щи, святи́телю Нико́лае,/ мо́ре же освяти́ся ше́ствием твои́м,/ и град Ба́рский прие́млет тобо́ю благода́ть:/ нас бо де́ля яви́лся еси́ чудотво́рец изя́щный,// преди́вный и ми́лостивый.

Перевод: Взошли (и просияли) как звезда от востока до запада твои мощи, святитель Николай, море же освятилось твоим путешествием, и город Бари принимает твою благодать, ибо для нас явился ты чудотворец необыкновенный, удивительный и милостивый.

Кондак святителю Николаю, архиепископу Мирликийскому, чудотворцу, на рождество

глас 2

В Ми́рех ро́ждься, свя́те Нико́лае,/ от благоро́дна ко́рене, я́ко благопло́дна ветвь, прозя́бл еси́,/ испо́лнь бо быв Боже́ственных даро́в,/ я́ко со́лнце заря́ми, весь мир чудесы́ просвети́л еси́./ Сего́ ра́ди прославля́ем тя,// я́ко ученика́ и таи́нника Бо́жия благода́ти.

Перевод: В Мирах родившись, святитель Николай, от благородных корней ты вырос как плодовитая ветвь, ибо наполнен был Божественных даров, как солнце сиянием весь мир ты просветил чудесами. Потому прославляем тебя, как ученика и служителя Таинств Божией благодати.

Молитва

Молитва первая

О, всехва́льный и всечестны́й архиере́ю, вели́кий чудотво́рче, святи́телю Христо́в, о́тче Нико́лае, челове́че Бо́жий, и ве́рный ра́бе, му́жу жела́ний, сосу́де избра́нный, кре́пкий сто́лпе церко́вный, свети́льниче пресве́тлый, звездо́ осиява́ющая и освеща́ющая всю вселе́нную, ты еси́ пра́ведник, я́ко фи́никс процве́тший, насажде́нный во дво́рех Го́спода своего́: живы́й в Ми́рех, ми́ром благоуха́л еси́, и ми́ро приснотеку́щее благода́ти Бо́жия источа́еши. Твои́м ше́ствием, пресвяты́й о́тче, мо́ре освяти́ся, егда́ многочуде́сныя твоя́ мо́щи ше́ствоваху во град Ба́рский, от восто́ка до за́пада хвали́ти и́мя Госпо́дне. О, преизя́щный и преди́вный чудотво́рче, ско́рый помо́щниче, те́плый засту́пниче, па́стырю предо́брый, спаса́ющий слове́сное ста́до от вся́ких бед, тебе́ прославля́ем и тебе́ велича́ем, я́ко наде́жду всех христиа́н, исто́чника чуде́с, защи́тителя ве́рных, прему́драго учи́телю, а́лчущих корми́телю, пла́чущих весе́лие, наги́х одея́ние, боля́щих врача́, по мо́рю пла́вающих упра́вителя, пле́нников свободи́теля, вдов и сиро́т пита́теля и засту́пника, целому́дрия храни́теля, младе́нцев кро́ткаго наказа́теля, ста́рых укрепле́ние, по́стников наста́вника, тружда́ющихся упокое́ние, ни́щих и убо́гих изоби́льное бога́тство. Услы́ши нас, моля́щихся тебе́ и прибега́ющих под кров твой, яви́ предста́тельство твое́ о нас к Вы́шнему и исходата́йствуй твои́ми Богоприя́тными моли́твами вся поле́зная ко спасе́нию душ и теле́с на́ших: сохрани́ святу́ю оби́тель сию́ (или: храм сей), вся́кий град и весь, и вся́кую страну́ христиа́нскую, и лю́ди живу́щыя, от вся́кого озлобле́ния по́мощию твое́ю: ве́мы бо, ве́мы, я́ко мно́го мо́жет моли́тва пра́веднаго, поспешеству́ющая во благо́е: тебе́ же пра́веднаго по преблагослове́нней Де́ве Мари́и, предста́теля ко Всеми́лостивому Бо́гу и́мамы, и к твоему́, преблаги́й о́тче, те́плому хода́тайству и заступле́нию смире́нно притека́ем: ты нас соблюди́ я́ко бо́дрый и до́брый па́стырь, от вся́ких враго́в, губи́тельства, тру́са, гра́да, гла́да, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нников, и во вся́ких беда́х и ско́рбех на́ших подава́й нам ру́ку по́мощи и отве́рзи две́ри милосе́рдия Бо́жия; поне́же недосто́йны есмы́ зре́ти высоту́ Небе́сную, от мно́жества непра́вд на́ших: свя́зани есмы́ у́зами грехо́вными, и николи́же во́ли Созда́теля на́шего сотвори́хом, ни сохрани́хом повеле́ний Его́. Тем же преклоня́ем коле́на сокруше́нна и смире́нна се́рдца на́шего к Зижди́телю своему́, и твоего́ оте́ческаго заступле́ния к нему́ про́сим: помози́ нам, уго́дниче Бо́жий, да не поги́бнем со беззако́нии на́шими, изба́ви нас от вся́кого зла, и от вся́кия ве́щи сопроти́вныя, упра́ви ум наш, и укрепи́ се́рдце на́ше в пра́вой ве́ре, в ней же твои́м предста́тельством и хода́тайством, ни ра́нами, ни преще́нием, ни мо́ром, ни ко́им гне́вом от Созда́теля своего́ ума́лени бу́дем, но ми́рное зде поживе́м житие́, и да сподо́бимся ви́дети блага́я на земли́ живы́х, сла́вяще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, еди́наго в Тро́ице сла́вимаго и поклоня́емаго Бо́га, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

О, до́брый наш па́стырю и богому́дрый наста́вниче, святи́телю Христо́в Нико́лае! Услы́ши нас гре́шных, моля́щихся тебе́ и призыва́ющих в по́мощь ско́рое предста́тельство твое́; виждь нас не́мощных, отвсю́ду уловля́емых, вся́каго бла́га лише́нных и умо́м от малоду́шия помраче́нных; потщи́ся, уго́дниче Бо́жий, не оста́вити нас в грехо́внем плену́ бы́ти, да не бу́дем в ра́дость враго́м на́шим и не у́мрем в лука́вых дея́ниих на́ших. Моли́ о нас недосто́йных Соде́теля на́шего и Влады́ку, ему́ же ты со безпло́тными ли́ки предстои́ши: ми́лостива к нам сотвори́ Бо́га на́шего в ны́нешнем житии́ и в бу́дущем ве́це, да не возда́ст нам по дело́м на́шим и по нечистоте́ серде́ц на́ших, но по свое́й бла́гости возда́ст нам. На твое́ бо хода́тайство упова́юще, твои́м предста́тельством хва́лимся, твое́ заступле́ние на по́мощь призыва́ем, и ко пресвято́му о́бразу твоему́ припа́дающе, по́мощи про́сим: изба́ви нас, уго́дниче Христо́в, от зол находя́щих на нас, и укроти́ во́лны страсте́й и бед возстаю́щих на нас, да ра́ди святы́х твои́х моли́тв не обы́мет нас напасть и не погря́знем в пучи́не грехо́вней и в ти́не страсте́й на́ших. Моли́, святи́телю Христо́в Нико́лае, Христа́ Бо́га на́шего, да пода́ст нам ми́рное житие́ и оставле́ние грехо́в, душа́м же на́шим спасе́ние и ве́лию ми́лость, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва третья

О, вели́кий засту́пниче, архиере́ю Бо́жий, Нико́лае преблаже́нне, и́же подсо́лнечную осия́вый чудесы́, призыва́ющим же тя ско́рый услы́шатель явля́йяся, и́хже при́сно предваря́еши и спаса́еши, и избавля́еши, и от бед вся́ческих изъима́еши, от Бо́га да́нною ти чуде́с и даро́в благода́тию! Услы́ши мя недосто́йнаго, с ве́рою тя призыва́юща и моле́бное тебе́ принося́ща пе́ние; тебе́ бо хода́тая на умоле́ние ко Христу́ предлага́ю. О преслову́щий в чудесе́х, святи́телем высото́! я́ко име́яй дерзнове́ние, ско́ро Влады́це предста́ни, и преподо́бнии свои́ ру́це моле́бне к Нему́ простри́ о мне гре́шнем, и от Него́ щедро́ты бла́гости пода́ждь ми, и приими́ мя в свое́ заступле́ние, и от всех бед и зол мя изба́ви, от наше́ствия враго́в ви́димых и неви́димых свобожда́я, и тех всех наве́ты и злохи́трства погубля́я, и борю́щих мя во всей жи́зни мое́й отража́я; прегреше́нием же мои́м проще́ние испроси́, и спасе́на мя Христу́ предста́ви и Ца́рствия Небе́снаго сподо́би улучи́ти за мно́жество того́ человеколю́бия, ему́же подоба́ет вся́ка сла́ва, честь и поклоне́ние, со безнача́льным его Отце́м, и с Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва четвёртая

О, всесвяты́й Нико́лае, уго́дниче преизря́дный Госпо́день, те́плый наш засту́пниче, и везде́ в ско́рбех ско́рый помо́щниче! Помози́ ми, гре́шному и уны́лому, в настоя́щем сем житии́, умоли́ Го́спода Бо́га дарова́ти ми оставле́ние всех мои́х грехо́в, ели́ко согреши́х от ю́ности моея́, во всем житии́ мое́м, де́лом, сло́вом, помышле́нием и все́ми мои́ми чу́вствы; и во исхо́де души́ моея́ помози́ ми, окая́нному, умоли́ Го́спода Бо́га, всея́ тва́ри Соде́теля, изба́вити мя возду́шных мыта́рств и ве́чнаго муче́ния, да всегда́ прославля́ю Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха и твое́ ми́лостивное предста́тельство, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва пятая

О, всеблаги́й о́тче Нико́лае, па́стырю и учи́телю всех ве́рою притека́ющих к твоему́ заступле́нию и те́плою моли́твою тебе́ призыва́ющих! Ско́ро потщи́ся и изба́ви Христо́во ста́до от волко́в, гу́бящих е́; и вся́кую страну́ христиа́нскую огради́ и сохрани́ святы́ми твои́ми моли́твами, от мирска́го мяте́жа, тру́са, наше́ствия иноплеме́нников и междоусо́бныя бра́ни, от гла́да, пото́па, огня́ и напра́сныя сме́рти; и я́коже поми́ловал еси́ трие́х муже́й в темни́це сидя́щих и изба́вил еси́ их царе́ва гне́ва и посече́ния ме́чнаго, та́ко поми́луй и мене́, умо́м, сло́вом и де́лом во тьме грехо́в су́ща, изба́ви мя гне́ва Бо́жия и ве́чныя ка́зни, я́ко да твои́м хода́тайством и по́мощию. Свои́м же милосе́рдием и благода́тию Христо́с Бог ти́хое и безгре́шное житие́ даст ми пожи́ти в ве́це сем и изба́вит мя шу́ияго стоя́ния, сподо́бит же десна́го со все́ми святы́ми. Ами́нь.

Канон

Песнь 1

Ирмос: Христос раждается—славите! Христос с Небес—срящите! Христос на земли— возноситеся! Пойте Господеви, вся земля, и веселием воспойте, людие, яко прославися.

Недоуменным языком и устнами похваление малое и моление принести твоему, Николае, приидох Богоподражанному преизяществу; но, яко богатодавец, Спаса и Бога милостива подаждь ми.

Человек сый Небесный, равноангелен на земли явился еси, вдов защитник готовый, и утруждаемых отмститель, и всем скорбящим в бедах помощник, отче Николае.

Сказует вся подсолнечная, Николае треблаженне, чудес твоих добродетелей пучину: нищии предстателя, и сироты и вдовы питателя, и слепии путевожда, вси же поборника.

Троицу чествую Несозданную, Отца и Сына со Духом, Существо Просто, Божество, Естество Несекомое существенне, Три Ипостаси, разделяя Лично и по Ипостаси.

Богородичен: Безсеменно Слово зачала еси, Единаго от Троицы, Всенепорочная, и Сего плотию родила еси, пребывши по рождестве Дева, яко и прежде. Сего, яко Сына Твоего и Бога, о нас присно моли.

Песнь 3

Ирмос: Прежде век от Отца рожденному нетленно Сыну и в последняя от Девы воплощенному безсеменно, Христу Богу возопиим: вознесый рог наш, Свят еси, Господи.

Скрижаль в сердцы стяжав, Богомудре, многих добродетелей, написану безсмертным и пречистым перстом Христа Бога, Николае, паче меда и сота сладость точиши из устен твоих.

Показа благодать на тебе преславне чудеса, Николае: чистое бо житие твое, воистинну злата светлейши, облистает мрачныя души зарею Божественнаго Духа.

Живеши и по смерти, во снех яве являяся, и юноши от смерти преславно избавил еси, вопия яве царю: не обиди мужей, суетною завистию оклеветанных.

Милостива буди мне, Всесвятая Троице, Боже наш, безмерными прегрешении осквернившему житие, Отче, Сыне и Душе Живый, соблюдающи мя отвсюду, и присно неуязвленна от скорби.

Богородичен: Даеши, Богородице, спасения надежду рабом Твоим и в нуждах, и напастех скоротечными молитвами соблюдати и помогати предстани: Ты бо еси похвала нам, верным, Приснодево.

Песнь 4

Ирмос: Жезл из корене Иессеова и цвет от него, Христе, от Девы прозябл еси, из горы, Хвальный, приосененныя чащи пришел еси, воплощся от Неискусомужныя, Невещественный и Боже, слава силе Твоей, Господи.

Именование твое, едино воистинну призываемо, от всех вражиих совет скоро избавляет зовущия тебе тепле, священне Николае: яко первее воеводы избавил еси, спаси и нас от всякаго лютаго обстояния.

Престолу предстоя Божию, молити прилежно, мудре, не престай о всех нас, твоих верных рабех, чудне Николае, да огня вечнаго избавимся и от врагов, языка лукаваго и озлобления.

Врачевания точиши всюду верою к тебе притекающим и от уз избавляеши вся. Темже печаль нашу в радость преложи твоими Богоприятными молитвами, Николае пресветле, низлагая гордость врагов наших.

Безначальнаго Божества начало Отца и Сына чту и Духа почитаю Всесвятаго, всяческих Вседетельное, Единственное, Несекомое, Треми Характиры и Лицы разделяемое присно, едино Царство Нераздельное.

Богородичен: Ты воистинну паче земных и Небесных честнейши Едина еси, Богородительнице: всех бо Творца во утробе зачала еси, плотию вещною одеяна, рождши без семене. О, новолепнаго зрения!

Песнь 5

Ирмос: Бог Сый мира, Отец щедрот, великаго Совета Твоего Ангела, мир подавающа, послал еси нам; тем, Богоразумия к свету наставльшеся, от нощи утренююще, славословим Тя, Человеколюбче.

Проповедует твоя, отче, чудеса, ныне Мир, величайшая митрополия и Ликийская епархия, и вся отечествия твоя чудодейства, имиже вся от болезней и скорбей избавлявши, Богоблаженне Николае.

Питатель вдов и отец сирот, помощник сущим в скорбех всеизряднейший, плачущим утешение, пастырь и путевождь всех блудящих, Николае, сый, и нас твоими молитвами от бед избави.

Преставился еси от земли к невещественным обителем, идеже зриши доброту неизреченную Христову, и Ангельским воинством собеседник явился еси. Темже, со апостолы и с мученики ликуя, прилежно Владыце всех, отче Николае, о нас молися.

Собезначальная Три, Единопрестольная, Нераздельнаго же Единаго Божества славлю Самовластная Лица яве, Имже из не сущаго приведохся во еже быти, со Ангелы зовый: свят, свят, свят еси, Господи.

Богородичен: Человеком спасение всем и упование, яже предваряющи едина и спасающи, помози и ныне нам, вопиющим Тебе, Чистая, и призывающим Тя присно во обстоянии лютых: Предстательницы бо иныя, разве Тебе, по Бозе не имамы.

Песнь 6

Ирмос: Из утробы Иону младенца изблева морский зверь, якова прият; в Деву же всельшееся Слово и плоть приемшее пройде, сохраншее нетленну: Егоже, бо не пострада истления, Рождшую сохрани неврежденну.

Новый явился еси Авраам, Николае, яко единородна бо ныне привел еси сына Владыце твоему, безкровныя жертвы принося присно. Отонудуже благословился еси, яко страннолюбец, отче, и Троицы был еси обитель Божественна и непорочна.

Странна и ужасна содеваеши чудеса, Николае, по всей земли и в мори далече бедствующим, скоротечными молитвами предстательствуя, немощным врач и нищим питатель, победы на враги тезоименит людем верным являлся.

Оком умным провидя будущая, учении правых наполнил еси вся концы: Единосущна Отцу Сына возвещая нам, Ариево неистовство потребил еси, столп православныя веры, честная твоя предложив исправления.

Чту и почитаю Троицу Нераздельную, Треми Лицы разделяемую присно, соединяемую же Существом и Естеством, яко Едино Начало, Отца, и Сына, и Духа Святаго, всеми державно владычествующую и вся соблюдающую, яко хощет.

Богородичен: Весь воплощся во утробе Твоей, Пречистая, Христос Бог без семене родися: не стерпе бо Своих рук создание зрети, от льстиваго мучимо, прииде рабозрачным образом человеческий род избавити.

Кондак глас 3

В Мирех, святе, священнодеиствитель показался еси, Христово бо, преподобне, Евангелие исполнив, положил еси душу твою о людех твоих и спасл еси неповинныя от смерти. Сего ради освятился еси, яко великий таинник Божия благодати.

Икос

Воспоим ныне святителя песньми, мирским людем пастыря и учителя, да молитвами его просветимся: се бо явися чист весь, нетленен духом, Христу принося жертву непорочну, чисту, Богу благоприятну, яко святитель, очищен и душею и телом, темже сый истинно Церкве предстатель и поборник сея, яко великий таинник Божия благодати.

Песнь 7

Ирмос: Отроцы, благочестию совоспитани, злочестиваго веления небрегше, огненнаго прещения не убояшася, но, посреди пламене стояще, пояху: отцев Боже, благословен еси.

Всяких лютых недуг врач всеизряднейший, отче Николае, явився, души моея немощь исцелив, подаждь ми благоздравие вопити: отцев Боже, благословен еси.

Избавив древле воеводы от смерти, святе, и тыя воздвигл еси пети и славити Спаса Христа с верою теплою, иже и взываху: отцев Боже, благословен еси.

Премудрости чаши приближився таинственно, устнами твоими, отче Николае, капли одождения почерпл еси, паче меда и сота, людем повелевая вопити: отцев Боже, благословен еси.

Троице, Тя воспеваем, Единице Трисиятельнейшая, Единосущная, Отче, Сыне и Душе Святый, в Нихже вси крестившеся, воспеваем: отцев Боже, благословен еси.

Богородичен: Яко всех тварей вышши еси, Богородице, молися Твоему Сыну и Богу, избавитися муки чествующим Тя воистинну и славящим: отцев Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Чуда преестественнаго росодательная изобрази пещь образ: не бо, яже прият, палит юныя, яко ниже огнь Божества—Девы,в Нюже вниде утробу. Тем, воспевающе, воспоем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Чини патриархов и апостолов, и священномучеников собори, и пророков сословие, весь собор постнический блажат Божественное житие твое, с нимиже и мы вопием: да благословит тварь вся Господа и превозносит Его во веки.

Высочайший Всецарю, великодержавне, молитвами преподобнаго пастыря жизнь умири всех, Слове, христиан, поборствуя на варвары, да Тебе, Христу, зовем: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Светом просвещся неприступным, отче, души сущих в скорби озаряеши, разоряя всю мрачную тьму напастей, облистав же веселием сердца наша. Имиже далечесиятельно просвещаеми, вопием: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Живот и Животы и Един и Три светы, Троицу верно воспеваем, — отеческим последующе Божественным истинно учением, — Отца, и Сына, и Духа Святаго. С нимиже, благочествующе, воспоим: да благословит тварь вся Господа и превозносит во вся веки.

Богородичен: Чудо страннолепно купина образ прообрази, Чистая Отроковице, горящи неопальна древле на горе Синайстей, тайну Рождества Твоего прописующи: огнь бо, в Тя Божества вселивыйся, невредну Тя соблюде. Егоже воспеваем во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Таинство странное вижу и преславное: Небо—вертеп; престол Херувимский—Деву; ясли—вместилище, в нихже возлеже Невместимый—Христос Бог, Егоже, воспевающе, величаем.

Ликовствуем духовно, вси празднолюбцы, Небеса, веселитеся, горы же и холми, церкви, и дев лицы, и постников светлость, в памяти всеблаженнаго, в нейже, сошедшеея, Спаса величаем.

Да поют песньми непрестанно вси концы, похвальными венцы верх Николая украшающе яве, угодника Христа Бога, Егоже молитвами от страстей же и бед да избавимся.

Яко достойное приими пение, Николае, малаго труда сего, якоже Христос прият вдовы два лепта. Не возгнушайся окаяннаго страстьми, не гордяся бо, треблаженне, дерзнух.

Соединяется Единосущною Волею Троица, разделяется же паки Лично нераздельнее соблюдающи Державу присно, Отец, Сын и Дух Живый, Един Триипостасный Бог, Егоже величаем.

Богородичен: Потребися всяка печаль Рождеством Твоим, и отъят Господь рыдание, и плач, и всяку слезу от всякаго лица земнородных, Чистая Богородице Неискусобрачная. О Тебе и мы долги исполняем.

Акафист

Кондак 1

Воз¬бра́н¬ный Чу¬до¬тво́р¬че и из¬ря́д¬ный уго́д¬ни¬че Хрис¬то́в, ми́¬ру все¬му́ ис¬то¬ча́-яй мно¬го¬це́н¬ное ми́¬лос¬ти ми́¬ро и не¬ис¬чер¬па́е¬мое чу¬де́с мо́ре, вос¬хва¬ля́ю тя лю¬бо́¬вию, свя¬ти́¬те¬лю Нико́лае; ты же, я́ко име́яй дерз¬но¬ве́¬ние ко Го́с¬по¬ду, от вся́¬ких мя бед сво¬боди́, да зо¬ву́ ти:

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Икос 1

А́н¬ге¬ла о́б¬ра¬зом, зем¬на́¬го су́¬ща естество́м, яви́ те¬бе́ всея́ тва́¬ри Созда́тель: благопло́дную бо доб¬ро́¬ту ду¬ши́ твоея́ прови́дев, пре¬бла¬же́н¬не Нико́лае, нау-чи́ всех вопи́ти те¬бе́ си́¬це:

Ра́¬дуй¬ся, от утро́бы ма́терния очище́нный; ра́¬дуй¬ся, да́же до кон¬ца́ освя¬ще́н-ный.

Ра́¬дуй¬ся, рожде́нием сво¬и́м роди́телей удиви́вый; ра́¬дуй¬ся, си́¬лу ду¬ше́в¬ную а́бие по рождестве́ яви́¬вый.

Ра́¬дуй¬ся, са́¬де зем¬ли́ обетова́ния; ра́¬дуй¬ся, цве́¬те Бо¬же́ст¬вен¬на¬го сажде́ния.

Ра́¬дуй¬ся, лозо́ доброде́тельная виногра́да Хри¬сто́¬ва; ра́¬дуй¬ся, дре́¬во чудото́чное рая́ Иису́сова.

Ра́¬дуй¬ся, кри́не ра́йскаго прозябе́ния; ра́¬дуй¬ся, ми́¬ро Хри¬сто́¬ва благоуха́ния.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю отго́нится ры¬да́¬ние; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю прино́сится ра́-до¬ва¬ние.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 2

Ви́¬дя¬ще тво¬и́х мир излия́ние, Бо¬го¬му́д¬ре, просвеща́емся душа́ми и телесы́, ди́в¬на¬го тя мирото́чца живоно́сна, Нико́лае, разуме́юще: чу¬де¬сы́ бо, я́ко вода́ми, бла¬го¬да́¬тию Бо́¬жиею излива́ющимися, напая́еши ве́р¬но во¬пию́¬щих Бо́¬гу: Алли¬лу́иа.

Икос 2

Ра́¬зум не¬ура¬зу¬ме́н¬ный вра¬зум¬ля́я о Свя¬те́й Тро́¬ице, был еси́ в Нике́и со свя¬ты́-ми отцы́ по¬бо́р¬ник испове́дания пра¬во¬сла́вныя ве́¬ры: ра́вна бо Отцу́ Сы́¬на испове́дал еси́, соприсносу́щна и сопресто́льна, А́рия же безу́мнаго обличи́л еси́. Се¬го́ ра́¬ди ве́рнии научи́шася вос¬пе¬ва́¬ти те¬бе́:

Ра́¬дуй¬ся, ве¬ли́¬кий бла¬го¬че́с¬тия сто́л¬пе; ра́¬дуй¬ся, ве́р¬ных прибе́жища гра́¬де.

Ра́¬дуй¬ся, тве́р¬дое Пра¬во¬сла́¬вия укреп¬ле́¬ние; ра́¬дуй¬ся, чест¬но́е Пре¬свя¬ты́я Тро́ицы носи́ло и похвале́ние.

Ра́¬дуй¬ся, Отцу́ равноче́стна Сы́¬на пропове́давый; ра́¬дуй¬ся, А́рия возбеси́вшагося от Собо́ра свя¬ты́х отгна́вый.

Ра́¬дуй¬ся, о́т¬че, отце́в сла́вная кра¬со¬то́; ра́¬дуй¬ся, всех богому́дрых прему́драя добро́то.

Ра́¬дуй¬ся, о́гненная словеса́ испуща́яй; ра́¬дуй¬ся, до́б¬ре ста́¬до свое́ на¬став¬ля́яй.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю ве́¬ра утвержда́ется; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю е́ресь низлага́ется.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 3

Си́¬лою, да́н¬ною ти свы́¬ше, слезу́ вся́¬ку отъя́л еси́ от ли¬ца́ лю́¬те стра́ждущих, богоно́сне о́т¬че Нико́лае: а́лчущим бо яви́л¬ся еси́ корми́тель, в пучи́не морсте́й су́¬щим из¬ря́д¬ный прави́тель, не¬ду́¬гую¬щим ис¬це¬ле́¬ние и всем всяк помо́щник по¬ка¬за́л¬ся еси́, во¬пию́¬щим Бо́¬гу: Алли¬лу́иа.

Икос 3

Име́яше вои́стину, о́т¬че Нико́лае, с Не¬бе¬се́ песнь те¬бе́ воспева́ема бы¬ти, а не от зем¬ли́: ка́¬ко бо кто от че¬ло¬ве́к возмо́жет твоея́ свя¬ты́¬ни ве¬ли́¬чия пропове́дати? Но мы, лю¬бо́¬вию твое́ю побежда́еми, во¬пи¬е́м ти си́¬це:

Ра́¬дуй¬ся, о́б¬ра¬зе а́гнцев и па́стырей; ра́¬дуй¬ся, свято́е очисти́лище нра́вов.

Ра́¬дуй¬ся, доб¬ро¬де́¬те¬лей ве¬ли́¬ких вмес¬ти́¬ли¬ще; ра́¬дуй¬ся, свя¬ты́¬ни чи́с¬тое и чест-но́е жи¬ли́¬ще.

Ра́¬дуй¬ся, све¬ти́ль¬ни¬че все¬све́т¬лый и вселюби́мый; ра́¬дуй¬ся, све́¬те златоза́рный и не¬по¬ро́ч¬ный.

Ра́¬дуй¬ся, до¬сто́й¬ный А́н¬ге¬лов со¬бе¬се́д¬ни¬че; ра́¬дуй¬ся, до́б¬рый че¬ло¬ве́¬ков на-ста́в¬ни¬че.

Ра́¬дуй¬ся, пра́¬ви¬ло ве́¬ры благочести́выя; ра́¬дуй¬ся, о́б¬ра¬зе кро́¬тос¬ти ду¬хо́в¬ныя.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю от страс¬те́й те¬ле́с¬ных избавля́емся; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю сла́достей духо́вных исполня́емся.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 4

Бу́ря недоуме́ния смуща́ет ми ум, ка́¬ко досто́йно есть пе́¬ти чу¬де¬са́ твоя́, блаже́нне Нико́лае? Ни¬кто́¬же бо мо́¬жет я исчести́, а́ще бы и мно́ги язы́ки име́л и гла¬го́¬ла¬ти восхоте́л; но мы, ди́в¬но Бо́¬гу в те¬бе́ прославля́ющемуся, дерза́ем вос¬пе¬ва́¬ти: Алли¬лу́иа.

Икос 4

Слы́шаша, бо¬го¬му́д¬ре Нико́лае, бли́жнии и да́льнии ве¬ли́¬чие чу¬де́с тво¬и́х, я́ко по возду́ху ле́гкими благода́тными крила́ми навы́кл еси́ су́¬щих в бе¬да́х предваря́ти, ско́ро от тех избавля́я всех, во¬пию́¬щих к те¬бе́ та¬ко¬ва́я:

Ра́¬дуй¬ся, из¬бав¬ле́¬ние от пе¬ча́¬ли; ра́¬дуй¬ся, подая́ние бла¬го¬да́¬ти.

Ра́¬дуй¬ся, неча́емых зол прогони́телю; ра́¬дуй¬ся, жела́емых бла¬ги́х на¬са¬ди́¬те¬лю.

Ра́¬дуй¬ся, ско́¬рый уте́¬ши¬те¬лю в беде́ су́¬щих; ра́¬дуй¬ся, стра́шный наказа́телю оби́дящих.

Ра́¬дуй¬ся, чу¬де́с пучи́но, Бо́¬гом излия́нная; ра́¬дуй¬ся, зако́на Хри¬сто́¬ва скрижа́ли, Бо́¬гом пи́санныя.

Ра́¬дуй¬ся, кре́п¬кое па́дающих возведе́ние; ра́¬дуй¬ся, пра́во стоя́щих утвер¬жде́-ние.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю вся¬кая лесть обнажа́ется; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю вся¬кая и́стина сбыва́ется.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 5

Бо¬го¬те́ч¬ная звез¬да́ яви́л¬ся еси́, наставля́я по мо́¬рю пла́¬ваю¬щих лю́¬те, и́м¬же смерть предстоя́ше вско́ре иногда́, а́ще не бы ты предста́л еси́ при¬зы¬ва́¬ющим тя в по́¬мощь, Чу¬до¬тво́р¬че свя¬ты́й Нико́лае; уже́ бо несты́дно бесо́м лета́ющим и погрузи́ти корабли́ хотя́щим запрети́в, отгна́л еси́ их, ве́р¬ныя же научи́л еси́ спаса́ющему то¬бо́ю Бо́¬гу взыва́ти: Алли¬лу́иа.

Икос 5

Ви́деша отрокови́цы, на брак скве́рный ни¬ще¬ты́ ра́¬ди угото́ванныя, вели́кое твое́ к ни́щим ми¬ло¬се́р¬дие, пре¬бла¬же́н¬не о́т¬че Нико́лае, ег¬да́ ста́рцу роди́телю их но́щию узельцы́ три зла́та тая́ся пода́л еси́, самаго́ со дще́рьми избавля́я от паде́ния грехо́внаго. Того́ ра́¬ди слы́¬ши¬ши от всех си́¬це:

Ра́¬дуй¬ся, ми́¬лос¬ти превели́кия со¬кро́¬ви¬ще; ра́¬дуй¬ся, про¬мыш¬ле́¬ния о лю́¬дех при¬я́те¬ли¬ще.

Ра́¬дуй¬ся, пи́¬ще и от¬ра́¬до к те¬бе́ при¬бе¬га́ю¬щих; ра́¬дуй¬ся, хле́¬бе неснеда́емый а́лчущих.

Ра́¬дуй¬ся, бо¬га́т¬ство, бе́дне живу́щим на зем¬ли́, Бо́¬гом да́нное; ра́¬дуй¬ся, воздви́жение ско́¬рое убо́¬гих.

Ра́¬дуй¬ся, бы́ст¬рое ни́¬щих услы́¬ша¬ние; ра́¬дуй¬ся, скор¬бя́¬щих прия́тное попече́ние.

Ра́¬дуй¬ся, трие́х дев не¬по¬ро́ч¬ный невести́телю; ра́¬дуй¬ся, чис¬то¬ты́ усе́рдный хра¬ни́¬те¬лю.

Ра́¬дуй¬ся, не¬на¬де́ж¬ных на¬де́я¬ние; ра́¬дуй¬ся, всего́ ми́¬ра наслажде́ние.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 6

Пропове́дует мир весь те¬бе́, пре¬бла¬же́н¬не Нико́лае, ско́¬ра¬го в бе¬да́х за¬сту́п¬ни-ка: я́ко мно́гажды во еди́нем часе́, по зем¬ли́ путеше́ствующим и по мо́¬рю пла́вающим, предваря́я, посо́бствуеши, ку́п¬но всех от злых сохраня́я, во¬пию́-щих к Бо́¬гу: Алли¬лу́иа.

Икос 6

Возсия́л еси́ свет жи¬во́т¬ный, из¬бав¬ле́¬ние нося́ воево́дам, непра́ведную смерть прия́ти иму́¬щим, те¬бе́, до́б¬рый па́¬сты¬рю Нико́лае, при¬зы¬ва́¬ющим, ег¬да́ вско́ре я́вль¬ся во сне царе́ви, устраши́л еси́ его́, сих же неврежде́нных отпусти́ти повеле́л еси́. Се¬го́ ра́¬ди с ни́¬ми ку́п¬но и мы бла¬го¬да́р¬ствен¬но во¬пи¬е́м ти:

Ра́¬дуй¬ся, усе́рд¬но при¬зы¬ва́¬ющим тя по¬мо¬га́¬яй; ра́¬дуй¬ся, от непра́веднаго убие́ния избавля́яй.

Ра́¬дуй¬ся, от ле́стныя сохраня́яй клеветы́; ра́¬дуй¬ся, непра́ведныя разруша́яй сове́ты.

Ра́¬дуй¬ся, растерза́яй лжу я́ко пау¬чи́¬ну; ра́¬дуй¬ся, возноша́яй сла́вно и́с¬ти¬ну.

Ра́¬дуй¬ся, непови́нных от уз разреше́ние; ра́¬дуй¬ся, и мертвеце́в оживле́ние.

Ра́¬дуй¬ся, прояви́телю пра́в¬ды; ра́¬дуй¬ся, помрачи́телю не¬пра́в¬ды.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю непови́ннии из¬бав¬ле¬ни от ме¬ча́; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю наслади́шася све́¬та.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 7

Хо¬тя́ богоху́льное ере¬ти́¬чес¬кое отгна́ти зло¬смра́¬дие, ми́¬ро вои́стину бла¬го¬во́н-ное, та́инственное яви́л¬ся еси́, Нико́лае: лю́¬ди Мире́йския упа́сл еси́ и весь мир сво¬и́м бла¬го¬да́т¬ным ми́¬ром испо́лнил еси́. И от нас у́бо богоме́рзкое грехо́вное зло¬смра́¬дие от¬же¬ни́, да благоприя́тно Бо́¬гу во¬пи¬е́м: Алли¬лу́иа.

Икос 7

Но́¬ва¬го тя Но́я, наста́вника ковче́га спаси́тельнаго разуме́ем, о́т¬че свя¬ты́й Нико́лае, бу́¬рю всех лю́¬тых разгоня́ющаго направле́нием сво¬и́м, ти¬ши¬ну́ же Боже́ственную принося́щаго во¬пию́¬щим та¬ко¬ва́я:

Ра́¬дуй¬ся, обу¬ре¬ва́¬емых ти́¬хое при¬ста́¬ни¬ще; ра́¬дуй¬ся, утопа́ющих из¬ве́ст¬ное хра¬ни́¬ли¬ще.

Ра́¬дуй¬ся, пла́¬ваю¬щих посреде́ пучи́н до́б¬рый ко́рм¬чий; ра́¬дуй¬ся, треволне́ния морска́я уставля́ющий.

Ра́¬дуй¬ся, превожде́ние су́¬щих в ви́хрех; ра́¬дуй¬ся, согре́яние су́¬щих во мра́зех.

Ра́¬дуй¬ся, сия́ние, ско́рбный мрак разгоня́ющее; ра́¬дуй¬ся, све¬ти́¬ло, вся концы́ зем¬ли́ про¬све¬ща́ю¬щее.

Ра́¬дуй¬ся, от бе́зд¬ны гре¬хо́в¬ныя че¬ло¬ве́¬ки избавля́яй; ра́¬дуй¬ся, в бе́зд¬ну а́дскую сатану́ вверга́яй.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю дерз¬но¬ве́н¬но бе́зд¬ну ми¬ло¬се́р¬дия Бо́¬жия при¬зы¬ва́¬ем; ра́-дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю от по¬то́¬па гне¬ва из¬ба́вль¬ше¬ся, мир с Бо́¬гом обрета́ем.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 8

Стра́н¬ное чу́¬до явля́¬ет¬ся при¬те¬ка́ю¬щим к те¬бе́, блаже́нне Нико́лае, свяще́нная твоя́ це́р¬ковь: в ней бо и ма́¬лое мо¬ле́¬ние при¬но¬ся́¬ще, ве́лиих не¬ду́¬гов прие́млем ис¬це¬ле́¬ние, а́ще то́кмо по Бо́¬зе упо¬ва́¬ние на тя воз¬ло¬жи́м, ве́р¬но во-пию́¬ще: Алли¬лу́иа.

Икос 8

Весь еси́ всем вои́стину помо́щник, богоно́се Нико́лае, и собра́л еси́ вку́¬пе вся прибега́ющия к те¬бе́, я́ко свободи́тель, пита́тель и врач ско́¬рый всем земны́м, на по¬хва¬лу́ всех под¬ви¬зая вопи́ти к те¬бе́ си́¬це:

Ра́¬дуй¬ся, вся́¬ких ис¬це¬ле́¬ний ис¬то́ч¬ни¬че; ра́¬дуй¬ся, лю́¬те стра́¬жду¬щим по¬мо́щ¬ни-че.

Ра́¬дуй¬ся, заре́, сия́ющая в нощи́ грехо́вней блужда́ющим; ра́¬дуй¬ся, ро¬со́ небото́чная в зно́и трудо́в су́¬щим.

Ра́¬дуй¬ся, по¬да¬ва́¬яй тре́¬бую¬щим благострое́ние; ра́¬дуй¬ся, уготовля́яй про¬ся́-щим изо¬би́¬лие.

Ра́¬дуй¬ся, мно́гажды про¬ше́¬ние предваря́яй; ра́¬дуй¬ся, ста́рым седи́нам си́¬лу обновля́яй.

Ра́¬дуй¬ся, мно́гих за¬блу́жд¬ших от пу¬ти́ и́с¬тин¬на¬го обличи́телю; ра́¬дуй¬ся, та́¬ин Бо́¬жи¬их ве́р¬ный слу¬жи́¬те¬лю.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю за́висть попира́ем; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю благонра́вное жи-тие́ исправля́ем.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 9

Вся́¬кия утоли́ бо¬ле́з¬ни, ве¬ли́¬кий наш зас¬ту́п¬ни¬че Нико́лае, растворя́я бла¬го-да́т¬ная врачева́ния, услажда́ющая ду́¬ши на́¬ша, серд¬ца́ же веселя́щая всех усе́рд¬но к по́¬мо¬щи тво¬е́й при¬те¬ка́ю¬щих, Бо́¬гу же во¬пию́¬щих: Алли¬лу́иа.

Икос 9

Ви¬ти́я суему́дренныя не¬чес¬ти́¬вых ви́¬дим то¬бо́ю посра́мленныя, бо¬го¬му́д¬ре о́т-че Нико́лае: А́рия бо ху́льника, разделя́юща Бо¬жест¬во́, и Саве́ллия, смеша́юща Свя¬ту́ю Тро́ицу, препре́л, нас же во Правосла́вии укрепи́л еси́. Се¬го́ ра́¬ди во¬пи¬е́м ти си́¬це:

Ра́¬дуй¬ся, щи́¬те, защища́яй бла¬го¬че́с¬тие; ра́¬дуй¬ся, ме¬чу́, посеца́яй зло¬че́с¬тие.

Ра́¬дуй¬ся, учи́¬те¬лю Бо¬же́ст¬вен¬ных ве¬ле́¬ний; ра́¬дуй¬ся, губи́телю богопроти́вных уче́¬ний.

Ра́¬дуй¬ся, ле́ствице, Бо́¬гом утвержде́нная, е́ю¬же восхо́дим к Не¬бе¬си́; ра́¬дуй¬ся, по¬кро́¬ве, Бо́¬гом зда́нный, и́м¬же покрыва́ются мно́¬зи.

Ра́¬дуй¬ся, нему́дрых умудри́вый тво¬и́ми сло¬ве¬сы́; ра́¬дуй¬ся, лени́вых подви́гнувый тво¬и́ми нра́вы.

Ра́¬дуй¬ся, све́т¬лос¬те за́¬по¬ве¬дей Бо́¬жи¬их неугаси́мая; ра́¬дуй¬ся, луче́ оправда́ний Гос¬по́д¬них пре¬све́т¬лая.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко уче́нием тво¬и́м со¬кру¬ша́¬ют¬ся ерети́ческия главы́; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю ве́рнии сподобля́ются сла́¬вы.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 10

Спас¬ти́ хо¬тя́ ду́¬шу, плоть твою́ ду́хови покори́л еси́ вои́стину, о́т¬че наш Нико́лае: молча́ньми бо пре́ж¬де и боре́ньми с по́мыслы, дея́нию богомы́слие приложи́л еси́, богомы́слием же ра́¬зум соверше́н стя¬жа́л еси́, и́м¬же дерз¬но¬ве́н-но с Бо́¬гом и А́н¬ге¬лы бесе́довал еси́, всег¬да́ вопия́: Алли¬лу́иа.

Икос 10

Сте¬на́ еси́ похваля́ющим, пре¬бла¬же́н¬не, чу¬де¬са́ твоя́ и всем к зас¬туп¬ле¬нию тво¬ему́ при¬бе¬га́ю¬щим; те́м¬же и нас, в доброде́тели убо́¬гих, от ни¬ще¬ты́, на¬па́с-ти, не¬ду́¬гов и нужд разли́чных сво¬бож¬да́й, во¬пию́¬щих ти с лю¬бо́¬вию та¬ко¬ва́я:

Ра́¬дуй¬ся, от убо́жества ве́ч¬на¬го изыма́яй; ра́¬дуй¬ся, бо¬га́т¬ство не¬тле́н¬ное по¬да-ва́¬яй.

Ра́¬дуй¬ся, бра́шно неги́блющее а́лчущим пра́в¬ды; ра́¬дуй¬ся, пи¬тие́ не¬ис¬чер¬па́е-мое жа́ждущим жи́з¬ни.

Ра́¬дуй¬ся, от мяте́жа и бра́¬ни соблюда́яй; ра́¬дуй¬ся, от уз и плене́ния свобожда́яй.

Ра́¬дуй¬ся, пре¬сла́в¬ный в бе¬да́х зас¬ту́п¬ни¬че; ра́¬дуй¬ся, превели́кий в на¬па́с¬тех за-щи́т¬ни¬че.

Ра́¬дуй¬ся, мно́гих от по¬ги́¬бе¬ли исхи́тивый; ра́¬дуй¬ся, безчи́сленных неврежде́нно сохрани́вый.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю лю́тыя сме́р¬ти гре́ш¬нии избега́ют; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю жизнь ве́ч¬ную ка́ющиися получа́ют.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 11

Пе́¬ние Пресвяте́й Тро́¬ице па́¬че ины́х прине́сл еси́, пре¬бла¬же́н¬не Нико́лае, умо́м, сло́¬вом и де́¬лом: мно́гим бо испыта́нием правове́рная повеле́ния уясни́л еси́, ве́¬рою, на¬де́ж¬дою и лю¬бо́¬вию наставля́я нас в Тро́¬ице Еди́¬но¬му Бо́¬гу вос¬пе¬ва́¬ти: Алли¬лу́иа.

Икос 11

Светоза́рную лу¬чу́ во мра́це жи¬тия́ су́¬щим неугаси́мую ви́¬дим тя, Бо́¬гом избра́нне о́т¬че Нико́лае: с невеще́ственными бо а́нгельскими све́ты бесе́дуеши о несозда́нном Тро́ическом Све́¬те, ве́р¬ных же ду́¬ши просвеща́еши, во¬пию́¬щих ти та¬ко¬ва́я:

Ра́¬дуй¬ся, озаре́ние Три¬со́л¬неч¬на¬го Све́¬та; ра́¬дуй¬ся, денни́це незаходи́маго Со́лн¬ца.

Ра́¬дуй¬ся, свеще́, Боже́ственным пла́менем возжже́нная; ра́¬дуй¬ся, я́ко угаси́л еси́ бесо́вский пла́мень не¬че́с¬тия.

Ра́¬дуй¬ся, све́т¬лое правове́рия пропове́дание; ра́¬дуй¬ся, доброзра́чное све́¬та ева́нгельскаго сия́ние.

Ра́¬дуй¬ся, мо́л¬ние, е́реси пожига́ющая; ра́¬дуй¬ся, гро́¬ме, устраша́ющий соблазня́ющия.

Ра́¬дуй¬ся, и́с¬тин¬на¬го научи́телю ра́¬зу¬ма; ра́¬дуй¬ся, та́инственнаго изъяви́телю ума́.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю попра́ся по¬кло¬не¬ние тва́¬ри; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю научи́хомся покланя́тися Твор¬цу́ в Тро́¬ице.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 12

Бла¬го¬да́ть, да́н¬ную ти от Бо́¬га, све́дущии, ра́дующеся, твою́ па́¬мять пра́зднуем по до́лгу, пре¬сла́в¬ный о́т¬че Нико́лае, и к чу́д¬ному зас¬туп¬ле¬нию тво¬ему́ вседу́шно притека́ем; пресла́вных же тво¬и́х дея́ний, я́ко песка́ морска́го и мно́¬жест¬ва зве́зднаго исчести́ не могу́ще, недоуме́нием объя́ти бы́вше, во¬пи¬е́м к Бо́¬гу: Алли¬лу́иа.

Икос 12

Пою́¬ще твоя́ чу¬де¬са́, вос¬хва¬ля́¬ем тя, все¬хва́ль¬не Нико́лае: в те¬бе́ бо Бог, в Тро́-ице прославля́емый, ди́в¬но про¬сла́¬ви¬ся. Но а́ще и попремно́гу соста́вленныя от души́ псалмы́ и пе́сни при¬но́¬сим ти, Чу¬до¬тво́р¬че свя¬ты́й, ни¬что́же твори́м ра́вно дарова́нию чу¬де́с тво¬и́х, и́м¬же удивля́ющеся, во¬пи¬е́м к те¬бе́ та¬ко¬ва́я:

Ра́¬дуй¬ся, Ца¬ря́ ца́рст¬вую¬щих и Го́с¬по¬да госпо́дствующих слу¬жи́¬те¬лю; ра́¬дуй-ся, служи́телей Его́ не¬бе́с¬ных сожи́телю.

Ра́¬дуй¬ся, лю́¬дем ве́р¬ным поможе́ние; ра́¬дуй¬ся, ро́¬да хри¬сти¬а́н¬ска¬го возвыше́ние.

Ра́¬дуй¬ся, по¬бе́¬ды тезоимени́тый; ра́¬дуй¬ся, венцено́сче наро́читый.

Ра́¬дуй¬ся, всех доб¬ро¬де́¬те¬лей зер¬ца́¬ло; ра́¬дуй¬ся, всех при¬те¬ка́ю¬щих к те¬бе́ кре́п¬кое за¬бра́¬ло.

Ра́¬дуй¬ся, по Бо́¬зе и Бо¬го¬ро́¬ди¬це, все на́¬ше упо¬ва́¬ние; ра́¬дуй¬ся, теле́с на́¬ших здра́¬вие и душ спа¬се́¬ние.

Ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю от ве́ч¬ныя сме́р¬ти сво¬бож¬да́¬ем¬ся; ра́¬дуй¬ся, я́ко то¬бо́ю без-ко¬не́ч¬ныя жи́з¬ни спо¬до¬бля́ем¬ся.

Ра́¬дуй¬ся, Нико́лае, ве¬ли́¬кий Чу¬до¬тво́р¬че.

Кондак 13

О, пре¬свя¬ты́й и пре¬чу́д¬ный о́т¬че Нико́лае, уте¬ше́¬ние всех скор¬бя́¬щих, ны́нешнее на́¬ше при¬ими́ при¬но¬ше́¬ние и от гее́нны из¬ба¬ви¬ти¬ся нам Го́с¬по¬да умо¬ли́ бо¬го¬приятным тво¬и́м хо¬да́¬тай¬ством, да с то¬бо́ю вос¬пе¬ва́¬ем: Алли¬лу́иа.

Этот кондак чи¬та¬ет¬ся трижды, за¬те́м 1-й икос «А́н¬ге¬ла о́б¬ра¬зом» и 1-й кондак «Воз¬бра́н¬ный Чу¬до¬тво́р¬че и из¬ря́д¬ный уго́д¬ни¬че»

^sss^Святитель Николай Мирликийский Чудотворец^sss^

^sss^Николай Чудотворец^sss^ Дорогие читатели, обращаюсь к вам в попытке вразумить вас хоть как-то. Вопрос стоит в иконопочитании

Икона Божией Матери «Трех радостей»

Образ преподобного Сергия Радонежского на иконах

Пророк Илия и его иконы

Частица старой Москвы – храм святых Петра и Павла на Новой Басманной

Молитва святителю Николаю Чудотворцу о продаже – может ли она быть «быстродействующей»?

Оцените статью
Интернет справочник по православию, астрологии, нумерологии та хиромантии