Преподобный Антоний Печерский — «начальник всех русских монахов»

Путь к Господу у каждого свой. Вот и юноша Антипа из города Любеч, что близ Чернигова, однажды решился покинуть свой родимый кров и направиться на поиски Иисуса Христа. В житии написано, что в него «…измлада вселися страх Божий, и желаше в иноческий облещися образ».

Житие преподобного до принятия монашества

Биография святого Антония изучена не очень досконально. Известно, что Антипа, будущий подвижник Печерский, родился в 983 году. С молодых ногтей был он очень набожным и богобоязненным, много молился. С греческого имя Антипа можно перевести, как упорный, крепкий, противящийся. Таким и был молодой человек по своим внутренним качествам: способный устоять против греха, с сильной волей, которую он впоследствии ещё более укрепит, ведя аскетический и смиренный образ жизни.

Святой Антоний Печерский

Дикарев Михаил Иванович.Начало XX в.

31 × 25.8 см

Государственный Эрмитаж, Санкт-Петербург, Россия

Инв. ЭРЖ 2312

Икона входит в комплект икон-святцев, выполненных для церкви Введения во храм Пресвятой Богородицы великокняжеского Мраморного дворца в Санкт-Петербурге.

Прибытие на Афон и постриг

Оставив родные края, юноша отправляется в Палестину, туда, где Сын Божий когда-то проповедовал своё учение. Странствуя по Греческой земле, Антипа посещает монастыри, смотрит, впитывает, усваивает. Знание основ монастырской жизни пригодится ему позже, когда под его надзором и благодаря его непрестанным молитвам начнёт зарождаться один из самых сильных духовных центров Русской земли.

«От мирскаго мятежа изшед, отвержением же мира евангельски Христу последовал еси и, равноангельное житие пожив, в тихое пристанище святыя горы Афона достигл еси…».

В одной из афонских обителей, монастыре Эсфигмен, странник был пострижен в иноки под именем Антоний. Несколько лет на Афоне прошли для подвижника как один день. Зарекомендовав себя как строгого аскета и скромного молитвенника, он получает благословение от настоятеля вернуться на Русь для утверждения там христианской веры. «Антоний! Иди обратно в Русскую землю, пусть и там живущие через тебя преуспевают и утверждаются в вере христианской; да будет с тобою благословение Святой Горы!» такое напутствие получает инок и отправляется в дорогу.

Возвращение в Русскую землю и поселение в Киевских пещерах

Обойдя монастыри Киева и его окрестностей, Антоний так и не нашёл подходящего для себя: настолько все обители были далеки от того, к чему подвижник привык на святом Афоне. Еще слаба была вера в Киевской Руси, не дозрело пока христианское сознание. Священнослужителями в церкви в основном были греки, не доставало знаний и богословской литературы. Тогда, сотворив молитву, черноризец поселяется неподалеку от Берестова, в варяжской пещере, вырытой в былые времена северными разбойниками.

Уединенная жизнь вдали от суеты мирской продолжается недолго. После смерти князя Владимира его отпрыски затевают кровопролитную междоусобицу, возрождаются языческие обычаи. Тогда Антоний вновь удаляется на Афон. Обратно он вернется через несколько лет, во времена киевского князя Ярослава Мудрого. Благословляя инока, игумен на этот раз предрек ему, что в земле русской он станет духовным отцом многих черноризцев.

Поселяется отшельник в намоленном месте, в пещере, вырытой первым русским митрополитом Иларионом. Здесь, на берегу Днепра, под холмом, заросшим вековыми деревьями, Антоний живет «моляся Богу, ядый сухий хлеб, пия одну воду, и то мерою, через день или два, иногда по неделям копая пещеру, не давая себе покоя ни днем, ни ночью, пребывая всегда в трудах, молитвах, бдении».

К отшельнику, ведущему уединенный образ жизни, отказавшемуся от всех жизненных благ, стекаются христолюбцы. Некоторые просят благословения, другие изъявляют желание поселиться рядом. «И чтим стал повелику Антоний».

Знакомство с Феодосием и основание Киево-Печерской Лавры

Последователей становится все больше, и скромное поселение отшельника постепенно приобретает черты братской обители. Одними из первых поселенцев стали преподобный Никон и Феодосий. А в конце XI века в Печерском монастыре подвизался Нестор Летописец.

Преподобные Антоний и Феодосий Печерские

Вторая половина XVII в.

Дерево, темпера.

116 × 99 см

Исторический музей, Санок, Польша

Инв. 924

Происходит из села Овчары (Owczary, до 1946 — Рихвалд) Малопольского воеводства в Польше.

В «Повести временных лет» он обрисовывает жизнь в этом освященном месте: «Нечто дивное, умилительное, радостное представляла из себя братия святой Печерской обители. Все они между собой пребывали в любви. Если кто-либо впадал в искушение, его утешали с кротостью (св. Феодосий плакал, когда наставлял), с любовью принимали на себя его грех и вместе несли епитимию; сокрушались о всяком, кто имел намерение оставить обитель из-за каких-нибудь тяжелых, по его вине возникших неприятностей; ухаживали за ним, как мать ухаживает за ребенком, стараясь, чтобы он забыл свою вину, и, если уходил, посылали неоднократно, прося с любовью возвратиться. Все шли к игумену, кланялись и умоляли игумена. И была великая радость, когда приходил обратно».

Настолько почитаем стал Антоний, что даже князь киевский Изяслав со своей дружиной просил у него наставления, благословения и молитв. Такая всеобщая известность приносит и нехорошие плоды. Тяжелое время для отшельника и для его последователей начинается, когда Варлаам, сын влиятельного боярина из Киева, и Ефрем, евнух князя, принимают решение дать монашеский обет и посвятить свою жизнь Богу и для этого обращаются к преподобному.

Сильно разозлился князь Изяслав, когда ему донесли о постриге боярского отпрыска и его собственного слуги. Начинаются гонения на иноков. Поселенцы вынуждены сняться с намоленного места и отправиться на поиски нового приюта. Только княгиня смогла убедить рассерженного мужа не гневить Бога, не навлекать на себя и свой дом небесную кару. После личной просьбы Изяслава монахи возвращаются на прежнее место.

Удаление в затвор и кончина

Когда рядом с Антонием насчитывалось уже двенадцать братьев, решили вырыть более вместительную пещеру с церковью и кельями. После этого преподобный, назначив игуменом Варлаама, удаляется в затвор. В соседнем холме он копает себе отдельную келью, чтобы снова жить в одиночестве. Но отшельничество его не продлилось долго: в скором времени рядом с пещерой подвижника опять стали ютиться иноки. Таким образом закладываются Ближние и Дальние пещеры Лавры, которые сохранились до наших дней.

Конец XVII в.

Дерево, темпера.

81 × 86.5 см

Исторический музей, Санок, Польша

Инв. 1269

Происхождение не установлено.

Несмотря на то, что преподобный более не был настоятелем обители, братия не решала никакие важные вопросы без его мудрого совета и по-отечески доброго наставления. Именно с одобрения Антония возводится на холме деревянная церковь во имя Успения Пресвятой Богородицы – первый храм, построенный вне пещеры.

За выбором нового игумена черноризцы также обращаются к преподобному и получают от него совет выбрать самого скромного, послушного и богобоязненного. По единодушному решению иноков Антоний дает свое благословение на игуменство Феодосию, при котором братия приумножилась до ста человек, был заложен монастырь на холме.

А когда возник вопрос о монастырском уставе, по молитве Антония нашелся монах, который был знаком с уставом Студийской обители. Эти правила и были взяты за основу.Интересный факт Они предписывали постоянный труд и неустанную молитву, ежедневные исповеди, монашеский совместный быт и проживание, общность всего имущества. Каждому брату назначалось определенное послушание по его силе и возможностям. Печерская обитель стала законодателем в области монастырских правил. Устав этот впоследствии был принят и в других монастырях Руси.

А что же Антоний, духовный наставник лавры? А он за свою веру, молитвенный подвиг и добродетели был щедро одарен свыше. Отныне ему дана способность излечивать людей и предрекать будущее. Так преподобный предсказал трём князьям Изяславу, Святославу и Всеволоду Ярославичам поражение в битве с половецким войском: «За ваши грехи вы будете побеждены варварами и обращены в бегство, причем многие из ваших воинов утонут в реке, другие будут взяты в плен, а остальные падут от меча».

Невеселое пророчество сбылось: после сражения на реке Альте княжеская рать была разбита, а сами Ярославичи вынуждены были спасаться бегством. В Киеве на престоле воссел полоцкий правитель Всеслав. Вернувшийся с подкреплением князь Изяслав изгоняет врага из стольного града и, наущаемый дьяволом, обращает свой гнев против Антония, обвиняя преподобного в том, что тот поддерживал Всеслава своими советами и наставлениями. Старец принужден был на время покинуть Печерский монастырь и скрыться в Чернигове, в горах Болдинских. Постепенно к нему стекается братия и возникает Болдинский пещерный монастырь.

Богу, однако, было угодно, чтобы Антоний вернулся в заложенную им Киево-Печерскую обитель. Оставшиеся ему земные годы он проведет здесь. Господь укажет подвижнику место, где должен возвышаться каменный Успенский собор. А сама Пресвятая Богородица пришлёт из Греческой земли лучших мастеров-каменщиков.

Чувствуя, что скоро Господь его призовет, преподобный распрощался с монастырской братией и всех благословил. До самой своей смерти в 1073 году он молил Бога о процветании и благоденствии Печерской обители.

Честные мощи святого были схоронены в пещере под монастырем и по воле Всевышнего скрыты от людских взоров. Как когда-то сам старец удалялся в пещеру, чтобы в одиночестве совершать свой подвижнический подвиг, так и мощи сейчас находятся под спудом. Те, кто пытался раскопать место с останками Антония, были наказаны опаляющим огнем, посланным с небес.

Иконография и почитание

Нет никаких сведений о том, когда святой был канонизирован. Почитать старца начали еще при жизни, традиция эта не угасла и после его кончины. В ХI веке было написано житие. А уже в 12 веке существовали иконы Антония.

Иконописцы обычно изображают подвижника в одиночестве, вместе с Феодосием или в ряду избранных святых. Есть также образ Богоматери с Младенцем, к ногам которой склоняются Антоний и Феодосий (Печерская икона Божией Матери). Фигура справа от Богородицы Антоний. Он одет в монашеское, схимническое одеяние, в руке у него свиток с текстом: «Молю убо вы, чада, держимся воздержания и не ленимся. Имамы в сем Господа Помощника».

Богоматерь Свенская с преподобными Антонием и Феодосием Печерскими

Школа или худ. центр: Киев

Ок. 1288 г. Выставка 1960: Ок. 1288 г.

Onasch 1961: Ок. 1299 г.

67 × 42 см

Государственная Третьяковская галерея, Москва, Россия

Инв. 12723

Происходит из Успенского Свенского монастыря на реке Свине близ Брянска.

Несмотря на то, что мощи скрыты от взоров, молитва преподобному творит настоящие чудеса. В первую очередь, он помогает людям бороться со своими нечистыми страстями, дьявольскими искушениями. Так как старец при жизни обладал даром врачевания, то часто к нему обращаются за исцелением от тяжелых недугов.

Чудеса

Известно немало случаев, когда Антоний приходил на помощь страждущим, например, святому Иоанну Многострадальному, одному из иноков Киево-Печерской лавры. Несмотря на то, что монах воздерживался от пищи и воды, носил вериги и непрестанно возносил молитвы Богу, он в течение трех лет был «томим на блуд».

Почти сломленный трехлетней борьбой Иоанн пришел к месту захоронения святого и здесь провел в горячей мольбе день и ночь. Он удостоился услышать голос преподобного, воззвавший к нему: «Иоанн! Иоанн! Должно тебе затвориться в сей пещере, чтобы, с помощью Божиею, прекратилась брань, побежденная уединением и молчанием». Иоанн прислушался к наставлению и был спасен: телесные страсти терзали его почти тридцать лет, но так и не одержали над ним верх.

Богоматерь Донская с предстоящими Антонием Великим и Антонием Печерским в окружении сюжетов из Киево-Печерского патерика

Сень от царских врат

Школа или худ. центр: Оружейная палата Московского Кремля

Начало XVIII в.

Дерево, левкас, темпера.

90.3 × 135.7 см

Блаженный Еразм еще один черноризец Печерской обители, который удостоился услышать глас святого Антония. Искушаемый диаволом, он пожалел о золоте, что было потрачено им на украшение печерской церкви. Тяжелое душевное расстройство и физический недуг овладели им. Господу, однако, было не угодно, чтобы Еразм умер без покаяния.

По прошествии семи дней горячки монаху явились преподобные Антоний и Феодосий: «Мы молились Богу о тебе, и Он даровал тебе время покаяния». После этих слов Еразм смог прийти в себя, раскаялся в своих прегрешениях и на третий день мирно преставился. В его жизнеописании сообщается, что он удостоился чести быть причисленным к лику святых. Так святой даже после смерти не обходит своими заботами и вниманием тех, кто отчаянно нуждается в его помощи и поддержке.

23 июля, 15 сентября и 11 октября – даты памяти Антония Печерского, благочестивою своею жизнью доказавшего: настоящие обители утверждаются не золотом и серебром, а молитвами, слезами, постом и бдением.

Тропарь, кондак, величание

Тропарь, глас 4:

От миpска́го мяте́жа исше́д,/ отвеpже́нием же ми́pа ева́нгельски Хpисту́ после́довал еси́/ и pавноа́нгельное житие́ пожи́в,/ в ти́хое пpиста́нище Святы́я Гоpы́ Афо́на дости́гл еси́./ Отону́дуже благослове́нием отце́в в го́pу Ки́ева пpише́д,/ и та́мо тpудолю́бно жизнь совеpши́в,/ оте́чество твое́ пpосвети́л еси́,/ и мно́жеству мона́шествующих стезю́ веду́щую к Небе́сному Ца́pствию показа́в,/ Хpисту́ сия́ пpиве́л еси́:/ Его́же моли́, Анто́ние пpеподо́бне,// да спасе́т ду́ши наша.

Кондак, глас 8:

Возложи́в себе́ Бо́гу, па́че всех возлю́бленному от ю́ности, преподо́бне,/ Тому́ от всея́ души́ любо́вию после́довал еси́;/ ми́ра же тле́нная нивочто́же вмени́в, в земли́ пеще́ру соде́лал еси́,/ и в ней до́бре проти́ву неви́димаго врага́ ко́зней подвиза́вся,/ я́ко светоза́рное со́лнце во вся концы́ земли́ возсия́л еси́,/ отону́дуже веселя́ся преше́л еси́ к Небе́сным Черто́гом./ И ны́не со А́нгелы Влады́чню Престо́лу предстоя́,/ помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти:// ра́дуйся, Анто́ние, о́тче наш.

Ин кондак, глас 8:

В ми́ре я́ко А́нгел, о́тче, пожи́л еси́, / в земли́ пеще́ру себе́ соде́лав, / в не́йже до́бре подвиза́вся проти́ву неви́димаго врага́ ко́зней, / и отту́ду, веселя́ся, преше́л еси́ к Небе́сным черто́гом. / Помина́й нас, чту́щих па́мять твою́, да зове́м ти: // ра́дуйся, Анто́ние, о́тче на́ш.

Акафист

Кондак 1

Избранный угодниче Христов, иноков российских первоначальниче и великий чудотворче, преподобне отче наш Антоние, с любовию приносим ти сия хвалебныя песни, небесному предстателю нашему: ты же яко имеяй дерзновение ко Господу, молися о спасении нас грешных, да зовем ти благодарно:

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Икос 1

Ангел во плоти был еси, преподобне отче Антоние, aще и на земли родился еси во граде Любечи, но вышний град, Иерусалим прекрасный, гражданина тя стяжа: обитаеши в нем со Ангелы и святыми, и чудес лучами озаряеши выну Отечествие твое земное, от нас же чтущих тя услыши похвальное пение сицевое:

Радуйся, родителей благочестивых сыне; радуйся, града Любеча святое прозябение.

Радуйся, рая Иисусова ветвь многоплодная; радуй делы благими Христу благоугодивый.

Радуйся, от младенчества Богом избранный; радуйся, от юности Бога всею душею возлюбивый.

Радуйся, вся заповеди Господни верно сохранивый; радуйся, в оправданиих Владычних непорочно ходивый.

Радуйся, чистое вместилище добродетелей; радуйся, красное селение Духа Святаго.

Радуйся, целомудрия рачителю; радуйся, смирения любителю.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 2

Видев Господь душу твою, отче Антоние, пламенем Божественныя любве объятую, в юношеском возрасте научи тя богоугождению истинному, Егоже промыслом наставляем, пещеру в Любечи ископал еси, и в ней в молитвах усердных пребывал еси, подвизаяся сокрушити главу адскаго змия, и победити вся его искушения, да возможеши достойно и праведно воспевати Триединому Богy ангельскую песнь: Аллилуия.

Икос 2

Разум небесный свыше тебе даровася, преподобне oтче Антоние, и в юных летех мудростию старческою процвел еси, вся тленная в уметы вменив, Единому же Бoгy благоугождати вожделев, чесому свидетель неложен пещера, в юности тобою ископанная в Любечи, для подвигов духовных, яже яко труба всем возвещает, каков подвижник был еси в юности твоей. О сем дивяшеся, вопием ти:

Радуйся, юноше, Богом возлюбленный: радуйся, отроче, десницею Всевышняго освященный.

Радуйся, пророка Божия Илии, в пещере жившаго, благий подражателю; радуйся, Крестителя Христова Иоанна, в пустыни обитавшаго, ревностный последователю.

Радуйся, пещерное подвижническое житие усердно возлюбивый, радуйся, многая благодатная дарования стяжавый.

Радуйся, закон Бога твоего на скрижалях сердца твоего написавый; радуйся, заповеди Евангелия Христова свет стезям твоим имевый.

Радуйся, Христа премного возлюбивый; радуйся, непорочно и свято на земли поживый.

Радуйся, мир и вся красная его презревый; радуйся, о горних благах выну помышлявый.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 3

Силою Божиею укрепляемый, Отечествие твое земное оставил еси, Антоние богомудре, и в жребий Богоматере, Святую Афонскую Гору удалился еси, да тамо обрящеши пристанище тихое ко спасению, и навыкнеши иноческому равноангельному житию, егоже возжелел еси, да сподобишися благоприятно славословити Творца всяческих Бога, и пети Ему: Аллилуия.

Икос 3

Имея помысл чист и непорочную душу, отче Антоние, яко овча кроткое, на пажить Богоматерню, во святую Афонскую Гору притекл еси, и к доброму пастырю иноческия обители обратился еси, прося его, да причтет тя к стаду словесных своих овец; тойже провидев в тебе coсуд избран Духу Святому, с любовию тя прия, и во иноческий чин облече. Мы же ублажаем тя звании сими:

Радуйся, иноче боголюбезный; радуйся, постниче нелицемерный.

Радуйся, воине духовный, не обязавыйся куплями житейскими; радуйся, куплю небесную совершивый.

Радуйся, Христа бисера драгаго обретый; радуйся, Его ради Отечествие земное оставивый.

Радуйся, Его ради странник и пришлец на земли чуждей бывый; радуйся, любовию крепкою с ним на веки соединивыйся.

Радуйся, Афонския Горы жителю добрый; радуйся, жребия Богоматерняго прозябение благодатное.

Радуйся, преподобных отец Афонских духовный учениче; радуйся, богоносных пустынножителей Святыя Горы неленостный сподвижниче.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 4

Бури страстей избежав, в пустыни Афонстей безстрастия благодатнаго достигл еси, преподобне отче Антоние, и духовно возрасл еси в мужа совершенна о Христе: темже безмолвия крайняго возжелев, с благословения игумена твоего, в горе, в пещере вселился еси, и в ней в молитве и посте безмолвно подвизался еси, вопия немолчно Богу: Аллилуия.

Икос 4

Слышав игумен твой глас небесный повелевающ ему, да послет тя, отче Антоние, в страну российскую на подвиги духовныя, призва тя и благослови, да идеши тамо, идеже рожден был еси, и устроиши обитель иноческую на месте, свыше Богом на то предъизбраннем. Сего ради тебе зовем:

Радуйся, светильниче Божия благодати на Афоне возженный, и Россию духовно просветивый; радуйся, яко свет добрых дел твоих немерцаемо светится присно.

Радуйся, заре невечерняя Солнца Правды Христа; радуйся, послушания рачителю, безпрекословно волю игумена твоего исполнивый.

Радуйся, святое благословение Афонския Горы в наследие российстей стране принесый; радуйся, в волю Божию всего себе предавый.

Радуйся, мудрый странниче, иский Отечествия горняго; радуйся, красныя нозе твои в путь спасительный ради многих направивый.

Радуйся, вся дольняя презревый, о горних же выну воздыхавый; радуйся, нищету духовную себе совершенно усвоивый.

Радуйся, смирения святаго преисполненный; радуйся, слезами молитвенными себе орошавый.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 5

Боготечней звезде подобен быв, отче Антоние, от Афона в Русь притекл еси, и во граде Киеве, в пещере варяжстей, вселился еси, обиталище разбойников в храм молитвы претворив, идеже день и нощь в молитве неутомимо подвизался еси, и благоумиленно воспевал еси Господу: Аллилуия.

Икос 5

Видевше тя людие киевстии, Антоние богоносне, яко Ангела Божия, всеми добродетельми украшена и равноангельное житие в пещере провождавшаго, прихождаху к тебе усердно, ови благословения и молитв от тебе ищуще, ови же подвизатися с тобою хотяше; ты же, по глаголу Христову, приходивших к тебе не отгонял еси, но спасению человеческому ревностно служил еси, и основание славней Лавре Печерстей положил еси, яже красуется тобою, яко краеугольным каменем своим, и воспевает ти песни таковыя:

Радуйся, подвижничество духовное в российстей стране насадивый; радуйся, слез твоих теченьми оное во сто крат уплодоносивый.

Радуйся, делателю добрый винограда Небеснаго; радуйся, управителю душеспасительный вверившихся твоему духовному руководству.

Радуйся, в подземных кровех пространство Царствия Небеснаго получивый; радуйся, к нему бодренно и неуклонно ученики твоя путеводивый.

Радуйся, правило веры истинныя; радуйся, образе кротости духовныя.

Радуйся, верховный отче иноков российских; радуйся, зерцало светлое всех добродетелей иноческих.

Радуйся, о немже радуются Ангелы на небеси; радуйся, о немже Бога славят человецы на земли.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 6

Проповедник смирения святаго был еси братии твоей пещерней, преподобне отче Антоние; смирения бо ради, от игуменства и священства уклонился еси, предпочитая поучати братию, не толико властию и словом, колико примером святоподвижнаго жития твоего, по глаголу Господню всем быв слугою. Темже ныне прославляешися со Ангелы, и сладце поеши Пресвятей Троице: Аллилуия.

Икос 6

Возсиял еси на горах Киевских яко столп утверждения верных, Антоние богомудре, и яко денница светлая, от мрака пещернаго востекл еси на гору Небесную, отнюдуже озаряеши Церковь православнорусскую, в нейже почитаешися по достоянию первоначальником иноческаго жития, и слышиши от верных чад ея пение сицевое:

Радуйся прославивый горы Печерския добродетельми твоими духовными; радуйся, претворивый пещерное жилище разбойников в храмы Господа Славы.

Радуйся, в подземных кровех главу глубиннаго змия крепко сокрушивый; радуйся, богомыслием непрестанным еще во плоти небесныя блага созерцавый.

Радуйся, утешения Божественного сподобленный; радуйся, умиления молитвеннаго преисполненный.

Радуйся, многих чад о Христе стяжавый; радуйся, подражатели жития твоего святаго отечески любивый.

Радуйся, яко семя твое духовное не оскуде в земли российстей; радуйся, яко веселишися со чады твоими в обителех райских.

Радуйся, яко плод благокрасный, предивнаго Феодосия духовно возрастил еси; радуйся, яко с ним вкупе во Славе Небесней пребывая, Бога выну о нас грешных умоляеши.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 7

Враг спасения человеческаго хотя скорбь тебе сотворити, преподобне отче наш Антоние, вооружи гневом на тя великаго князя Киевскаго Изяслава; ты же гневу его место уступая, в область Черниговскую удалился еси, и в горе Болдиней пещеру себе ископав, в ней люботрудно подвизался еси, и тем начало обители Свято-Ильинския тамо положил еси, яже благоговейно чествует ныне твою пещеру, чудесы многими прославленную, о нихже вернии прославляют Дивнаго во святых Своих Бога, зовуще: Аллилуия.

Икос 7

Новаго тя Антония Великаго дарова Господь стране российской, преподобне отче; якоже бо той древле всю Церковь вселенскую светом добродетелей и чудес своих просвети, первоначальник всех иноков явлься: тако и ты ныне всю Церковь Русскую подвиги твоими и чудесы духовно облистал еси, и по достоянию первоначальник иноков русских именуешися. Темже зовем ти:

Радуйся, во смирении твоем великих дарований Божиих удостоенный; радуйся, нищетою духовною богатство небесное стяжавый.

Радуйся, древним пророком Божиим равночестный; радуйся, прозорливости благодатныя преисполненный.

Радуйся, будущая яко настоящая созерцавый; радуйся, тайная помышления человеческая прозревавый.

Радуйся, вся искушения духов тмы победоносно отражавый: радуйся, великую власть на диавола от Господа получивый.

Радуйся, от мучительства демонскаго многия человеки молитвою твоею свободивый; радуйся, яко исцеления благодатныя от гроба твоего верным подаеши.

Радуйся, победивый враги невидимыя глубоким твоим смирением; радуйся, низложивый и посрамивый гордыню злобного велиара.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 8

Странное и вельми безмолвное житие провождал еси, богоносне отче, егда от Чернигова паки в Киев возвратился еси, и от дальния пещеры твоея в Ближнюю преселился еси, юже со ученики твоими ископав, яко рай красный удобрил еси ю подвиги твоими и чудесы, и в ней безмолвно пребывая, умиленно воспевал еси Царю Славы Христу: Аллилуия.

Икос 8

Весь в Бозе быв богомыслием непрестанным, преподобне отче Антоние, в светлем видении в Цареграде, во Влахернстей церкви, вкупе с преподобным Феодосием, таинственно виден был еси каменоздательми Великия печерския церкве, егда Пресвятая Владычица Богородица посылаше их в Киев сооружати ту церковь и вручаше им Божественную икону Своего Успения. Слышавше таковая превелия чудеса Божия, тебе чудотворцу преславному вопием:

Радуйся, изрядный слуго Преcвятыя Богородицы; радуйся, присный прославителю Ея милостей и чудес.

Радуйся, обитель славную во имя Ея святое, в России основавый; радуйся, икону Ея чудотворную от рук Ея дарованную, радостно приявый.

Радуйся, сим образом Ея Божественным обитель твою духовно обогативый; радуйся, с Нею вкупе молитися за ны ко Господу дерзновение получивый. Радуйся, верный исполнителю заповедей сына Ея и Бога; радуйся, преславный совершителю многих великих чудес.

Радуйся, пещерный жителю, всю Россию исполнивый славою твоих подвигов; радуйся, от темных мест подземных светивый миру равноангельным твоим житием.

Радуйся, безмолвниче дивный, вне житейских сует поживый; радуйся, затворниче благоумиленный молчаливая уста имевый.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 9

Всем сердцем Бога возлюбив, отче Антоние, Богом возлюблен был еси, иже послушаше благоутробно твоя молитвы и исполняше милостиво вся твоя прошения. В указание тебе места, идеже имеяше создатися Великая печерская церковь, просил еси, преподобне, у Господа: да будет по всей земли роса, а на месте том суша, и паки: да будет по всей земли суша, а на месте том роса; и бысть так по твоему прошению. Темже радостно воспел еси чудес Богу: Аллилуия.

Икос 9

Витий человеческих похвалы превосходит святоподвижническое житие твое, преподобне отче Антоние: кто бо достойно может восхвалити тя чудотворца преславнаго, огнь с небесе сведшаго молитвою твоею, якоже пророк Илия древле, и огнем тем все хврастие попалившаго на месте, идеже имеяше создатися Великая печерская церковь, в знамение того, яко велия Божия благодать в ней обитати будет. О сем дивящеся, смиренно глаголем:

Радуйся, одушевленная Церковь Бога Живаго бывый. Радуйся, в храме Триипостаснаго Господа душу твою освятивый.

Радуйся, огнедохновенныя дары Духа Святаго в сердце твое приемый; радуйся, духоносцем апостолом Христовым единонравный.

Радуйся, низводителю предивный огня с небесе; радуйся, удостоверителю чудотворный Божия благоволения к месту Великия печерския церкве.

Радуйся, адаманте блистающий дарами Божия благодати, и несокрушимый прилоги вражиими; радуйся, столпе непоколебимый святыя православныя веры.

Радуйся, чудотворче преславный и богоприятный; радуйся, молитвенниче сильный и скороуслышанный.

Радуйся, руце твои преподобнии со дерзновением многим горе воздевавый; радуйся, прошения твоя со слезами теплыми Господеви приносивый.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 10

Спасителя душ наших, Господа Иисуса Христа, видети сподобился еси в видении дивнем, преподобне отче Антоние, и обетования благая от уст Его Божественных услышал еси, яко верный Его раб и угодник. Молися убо Ему, преподобне да и нас убогих не отринет Он от сладкаго лицезрения Своего, но сподобит нас со святыми выну видеть Лице Его Пресветлое, и пети Ему: Аллилуия.

Икос 10

Царя Heбеснаго Христа верный раб и последователь был еси, отче преподобне, и сего ради чудотворения даром от Него обогатился еси. Мы же тебе целебника благодатнаго ведуще, усердно ныне приходим к святому твоему гробу, и от него цельбы безмездныя душам и телесем нашим приемлюще, благодарственно тебе глаголем:

Радуйся, величием подвигов твоих подобен бывый древним богоносным отцем; радуйся, глубиною смирения твоего превозшедый твоя сподвижники.

Радуйся, сети вражия, яко паучину, сокрушивый; радуйся, в Царствие Горнее, яко орел воспаривый.

Радуйся, во след себе многия ученики ко Христу приведый; радуйся, чада твоя духовная от искушений диавольских бодренно хранивый.

Радуйся, ленивыя подвигнувый ко исправлению Христоподражательным твоим житием; радуйся, грешныя к покаянию приведый твоими богомудрыми словесы.

Радуйся, показателю любвеобильный; радуйся, увещателю пресладкий.

Радуйся, отче, отцев красото; радуйся, пастырю добрый тобою собраннаго словеснаго стада.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 11

Пение всеумиленное Господеви приносил еси, преподобне отче Антоние, и возлежа на одре смертнем, молился еси усердно о обители твоей и ученицех; таже прощение и благословение твоей братии преподав, с миром почил еси, и приложился еси к лику святых и преподобных отец, с ними же ныне сладце поеши Христу Богу: Аллилуия.

Икос 11

Светоподательный светильник являешися по смерти, преподобне отче Антоние, из под спуда пещернаго поставленный на версех небесных, и отонуду светлостию чудес просвещаяй Церковь Христову. Просвети, угодниче Божий, и наша мрачныя души светом Христовым, и молитвами твоими помози нам тмы греховныя избежати, лучи благодати Божия в сердца наша приимати и неосужденно пети тебе:

Радуйся, благодатию сияющий светильниче; радуйся, зерцало пресветлое иноческаго жития.

Радуйся, вторый Моисее, мысленныя скрижали, добродетели твоя, нам от горы святыя принесый; радуйся, вертоград духовный на горах Печерских насадивый.

Радуйся, яко розги его от юга и до севера прострошася; радуйся, яко листвия его присно зеленеют.

Радуйся, оляденевшую в язычестве землю Русскую духовно оплодотворивый; радуйся, садоделатель добрый в ней бывый.

Радуйся, новосаждения богоугодныя в ней возрастивый; радуйся, от пещерных затворов в Рай Иисусов цветы многая пересадивый.

Радуйся, Ангеле земный; радуйся, человече небесный.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 12

Благодать Божия хранит священный твой гроб, Антоние, отче наш, огня исхождением и воды излиянием от него возбранив хотевшим обрести твоя мощи: ты бо смирен сый, и по смерти не восхотел еси явити мощей твоих миру, сим поучая нас благодатному смирению, да во умилении смиренномудренно поем Богу: Аллилуия.

Икос 12

Поюще святоподвижное и равноангельное житие твое, преподобне отче, хвалим, славим и величаем укрепившаго тя Господа, даровавшаго нам в тебе пример святый и достоподражательный навсегда. Приими убо, угодниче Христов, от нас смиренных, с любовию сердечною тя почитающих, сия нелестныя похвалы:

Радуйся, Пресвятыя Живоначальныя Троицы благоволением увенчанный; радуйся, Пресвятыя Владычицы Богородицы милостьми ущедренный.

Радуйся, ангельских воинств содружества сподобленный; радуйся, блаженства святых удостоенный.

Радуйся, сонаследниче преподобных; радуйся, постников благодатное удобрение.

Радуйся, пещерножителей славо и похвало; радуйся, всея страны православно-российския крепкое ограждение.

Радуйся, святыя Лавры твоея непостыдное упование; радуйся, подвизающимся в ней спасения вечнаго ходатаю.

Радуйся, телеса наша безмездно врачуяй прикосновением к честному твоему гробу; радуйся, души наша возводяй к наследию блаженства райскаго святыми твоими молитвами.

Радуйся, Антоние, монашескаго в России жития первоначальниче.

Кондак 13

О великий первоначальниче иноков российских, и преславный чудотворче, преподобне отче наш Антоние! Мы чада твоя духовная, и овцы пажити твоея, сия малыя песни хвалебныя усердно тебе приносяще, молим тя: яви нам отеческую любовь твою, и умоли Господа Бога, избавити нас геенны, и удостоити Царствия Небеснаго, да поем Ему со святыми: Аллилуия.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1

Молитва

Молитва

О добрый наш пастырю наставниче, приснопоминаемый иноков российских первоначальниче, преподобне и богоносне отче наш Антоние! Ты горе на небеси пребываеши, мы низу на земли, удалении суще от тебе не толико местом, колико греховною нечистотою нашею; обаче памятуя отеческую любовь твою к людем, ти сродным, припадаем и молимтися с умилением и верою: помози нам, грешным, покаянием очиститися и достойным быти помилования и прощения от Господа и Создателя нашего. Умоли Его благость даровати нам великия и богатыя милости: земли плодоносие, воздуха благорастворение, мир глубок, братолюбие искреннее, благочестие нелицемерное, житейских потреб довольство, и да не во зло обратим благая, даруемая нам от щедротодательныя Его десницы, но во славу имени Его святаго и во спасение наше. Соблюди, чудотворче святый, благомощными твоими молитвами российския грады, обитель твою и всю страну православно¬российскую невредимы от всякаго зла, и вся люди, жительствующия в обители твоей и на поклонение в ню приходящия, осени небесным твоим благословением, и в скорбех, бедах и болезнех утешение, избавление и исцеление им подаждь, да благодарно славим, хвалим и величаем прославльшаго тя Господа, чрез тебе дивно благодетельствующаго нам, Безначального Отца, Единороднаго Его Сына и Единосущнаго Его Духа, Троицу Живоначальную и Нераздельную, и твое святое заступление во веки веков. Аминь.^sss^Преподобный Антоний Печерский^sss^ Свято-Троицкая Александро-Невская Лавра

Дорогие читатели, обращаюсь к вам в попытке вразумить вас хоть как-то. Вопрос стоит в иконопочитании

Святой князь Александр Невский

Святой Пророк Самуи

Праздник Рождества Иоанна Предтечи 

Святой Иоанн Креститель

Оцените статью
Интернет справочник по православию, астрологии, нумерологии та хиромантии