Преподобный Максим Грек

Св. прп. Максим Грек

Интеллектуал, писатель, доминиканец. Аскет-подвижник, полемист. Все это – о Максиме Греке. Его «дело» за четыре века трижды рассматривали церковные соборы. Первые два из них объявили Максима еретиком и заговорщиком, третий – святым.

Краткое житие


Интересный фактГодом рождения Михаила Триволиса (подлинное мирское имя Максима) называют 1470 или 1475, местом рождения – селение Арта в Эпире. Его семья принадлежала к верхушке византийского общества. Дядя – друг императора Константина Палеолога. За несколько десятилетий до рождения Михаила свершилось событие, потрясшее основы современной ему цивилизации: под ударами турок пала Византийская империя. Захваченной турками оказалась и Греция. Более или менее состоятельные греки стремились покинуть страну. Уезжали обычно в Западную Европу. По этому пути пошел и Михаил: для обучения родители отправили его в Италию.

С 1490-х гг. Михаил учился в Падуе, Венеции, приобщился к достижениям науки и культуры, овладел несколькими языками. То было время, называемое «Эпохой Возрождения»: европейцы жадно интересовались античной литературой, философией, искусством. Новизна поначалу увлекла.

Доминиканец

Во Флоренции Михаил услышал проповедь доминиканского монаха Джироламо Савонаролы. Это был совершенно другой взгляд на Ренессанс, которым так увлекался грек. Фра Джироламо говорил об антихристианском содержании «Возрождения», критиковал Папство. Он грозил гневом Божиим Италии за увлечение языческой культурой.

Проповеди монаха потрясали. Известно, что после одной из них, обличающей роскошь, все женщины Флоренции перестали надевать украшения, идя в храм. Говоря о пороках Италии, фра Джироламо не взирал на лица, а потому немало терпел от власть предержащих.

Под влиянием проповедника, Михаил пришел в его обитель Сан-Марко, и стал монахом. Позже Максим напишет, что Савонарола «был яко един от древних, токмо что верой латинянин». Доминиканцем Михаил оставался в течение двух лет. Но после смерти Савонаролы монашеская жизнь в его обители деградирует и перестает удовлетворять пылкого грека. Видимо, тогда Михаил вспомнил об уроках веры, данных родителями, и вернулся на родину – и к православию. После возвращения он выбрал монашеский путь.

На Афоне

В 1505 г. Михаил постригся на Афоне с именем Максим. Десять лет учился монашеской жизни, много читал святоотеческие сочинения. А в 1515 г. в обители получили письмо из России, от великого князя Василия III. Он просил прислать сведущего монаха – разобрать скопившиеся в княжеской библиотеке греческие рукописи. Настоятель послал Максима, славянского языка не знающего, но сведущего в науках.

Приняли Максима милостиво. Василий Иванович показал ему свое собрание рукописей, оказавшееся очень разнообразным и обширным. Максим пришел в восторг. Конечно, он согласился привести коллекцию в порядок. Особенно интересовал русских перевод Толковой Псалтири, ведь до сих пор на Руси такие толкования были редки.

Сразу оказалось, что все не так просто.Интересный фактГрек не говорил на «шумящем наречии русском», как он его называл. А в Москве никто не владел греческим. Правда, были владеющие латинским – языком дипломатов того времени. Так и стали работать: Максим переводил греческую Псалтирь на латынь, потом русские переводчики – на славянский. Через год работа была закончена. Но отпускать грека не торопились.

Священноначалие обратило внимание на «пестроту» богослужебных книг, сильно разнящихся между собой. Велено было монаху приняться за правку книг по греческим текстам. Инок быстро увидел, что русские книги от греческих отличаются. Цветная Триодь, Евангелие, Часослов Ученого поощряли, его работу ценили. До поры – до времени.

Политические скандалы

Тем временем в Русской Церкви сменился предстоятель. Великий князь Василий, озабоченный отсутствием наследника в браке с Соломонией Сабуровой, решил жениться вновь. А прежнюю супругу – постричь в монахини. Княгиня не соглашалась. На ее стороне выступал и митрополит Варлаам: бездетность – не повод для расторжения церковного союза. За такие речи владыка Варлаам в 1521 г. с кафедры был сведен.

Василий III и Елена Глинская, будущая мать Ивана IV Грозного. Миниатюра XVI в.

Новым митрополитом стал (точнее, назначен князем) Даниил, игумен Иосифо-Волоколамского монастыря. Соломония была пострижена. Даниил благословил великого князя на брак с литовской княжной Еленой Глинской. Иерархи молчали и подчинялись. А вот книжник Максим вел себя «неосмотрительно».

Не то чтобы Максим прямо обличал сильных мира сего – скорее высказывался среди знакомых.

Князю и митрополиту на инока доносили. Мало того, что русские богослужебные книги ругает, мол, там ошибки. Так еще и автокефалию Русской Церкви от Константинополя называет незаконной, и митрополита якобы поносит, а главное – новый княжеский брак прелюбодейным называет. С греками, в Москве живущими, часто общается. Это Савва, Новоспасский архимандрит, а есть еще грек Скиндер – турецкий посол. Да не заговор ли плетет инок?

Даниил долго не верил доносам. До тех пор, пока грек не ответил отказом на просьбу перевести книгу по церковной истории Феодорита Кирского. Максим сказал, что у Феодорита много говорится о ересях, что непросвещенным людям, знать не полезно. Даниил оскорбился не пренебрежением грека к «варварам», а самим фактом: инок, даже не в сане, посмел ему возразить. Такого владыка Даниил не прощал и епископам! На Максима начали собирать «материал».

Исповедник перед сильными мира сего

Дело выходило нешуточное: мнение Максима о княжеском браке, его контакты с недовольными Василием боярами и турецким послом. Да и «исправление» книг вызвало подозрения. В 1525 г. Максим отдан по суд. При начале разбирательства Даниил не удержался от злорадных слов: «Достигоша тебе, окаянне, греси твои, о нем же отреклся превести ми священную книгу блаженного Феодорита!»

Обвиняли, Максима, конечно, не в возражениях митрополиту. Прежде всего, пересмотрели правку текстов. И нашли, что Воскресение Христово он «глаголет яко мимошедшее и минувшее», что есть ересь. Оказалось, что Максим, все еще не до тонкостей знающий славянский язык, некорректно перевел греческое слово. Так получилось «воскресл еси» вместо «воскресе», что действительно некоторым образом меняло смысл. В церковно-славянском языке форм прошедшего времени несколько, и смысл у них разный. «Воскресл еси» – форма так называемого «перфекта». Она означает, что событие случилось в прошлом и завершено, тогда как «воскресе» (как сейчас поется в пасхальном тропаре) – событие, случившееся сейчас. Уразумев это, Максим на суде признал ошибку и принес извинения. Но его не слушали.

К обвинениям в ереси присоединились обвинения в колдовстве. Наконец, Максима объявили шпионом (общался с турецким послом) и заговорщиком. Колдовства вполне достаточно для костра, но епископы, как ни боялись митрополита, это обвинение не поддержали. Тем не менее инока признали еретиком и шпионом, и отправили под арест в Волоколамский монастырь. Семь лет провел здесь Максим в заключении. Ему запретили читать и писать, отлучили от церковного общения.

А в 1531 г. митрополиту Даниилу понадобилось осудить еще одного своего противника, инока Вассиана Патрикеева, великокняжеского родственника. На этом процессе Максим был свидетелем. Однако, митрополита раздражало, что Максим не покаялся, да еще заявлял, что 7 лет был заточен безвинно. А потому на процессе осудили и Максима – еще раз. Ему вменили отсутствие покаяния, вновь найденные ошибки переводов, а также «непригожие слова» о «державном князе», которые нашлись в переписке турецкого посла Скиндера.

Содержание в заточении

После этого суда инока заключили в Тверской Отрочь монастырь, надзирать же за ним предписали Акакию, местному епископу. Сам владыка тоже участвовал в соборах, дважды Максима осуждавших, митрополиту не возражал. Но относился к Максиму милостиво, и режим оказался мягким. Это заключение длилось 20 лет. Годы эти, судя по всему, стали путем к святости.

Явление Ангела

Но детали этого пути нам почти неизвестны.Канон Святому Духу, начатый Максимом в одном заключении и оконченный в другом – скорбь о безвинном заточении, просьба о помощи, но не о помощи в освобождении: «Спаси от бед раба Твоего, Утешителю благий, яко зело беспрестанно нападают на мя нечистии бесове, помыслы и мечтании скверными Призри благоутробием, Всепетая Богородице, на жестокое сердца моего окаменение, и просвети тьму души моея». За что ему все это? А может, правильнее спросить – зачем? Предание свидетельствует, что ответ Максим получил. Однажды узник увидел Ангела, сказавшего: «Терпи, старец! Сими страданиями избавишься от вечных мук!»

В Лавре до 1556 года

Лишь с 1551 г. старца отправили в Троице-Сергиеву обитель. Из Константинополя несколько раз писали великому князю, моля вернуть инока Максима на Афон. Но ответа не последовало. Максим, называемый Греком, скончался 3 февраля 1556 г. Из 38 лет проживания в России 27 он провел в тюрьме. Максима похоронили в церкви Св. Духа. Его считали подвижником, поэтому для его могилы уже тогда была сделана пристройка. С XVII в. появляются первые иконы. В 1988 г. прп. Максим прославлен как святой.

Где сейчас находятся мощи

4Июль1996 года

Обретены мощи святого. Поклониться им можно в Трапезном храме Троице-Сергиевой лавры.

Рака с мощами прп. Максима Грека

День памяти (именины) 3 февраля, по новому стилю

  • 21 января/3 февраля преставление.
  • 21 июня/4 июля – обретение мощей.
  • Память преподобного также празднуется в Соборе Радонежских святых (6/19 июля).
  • Собор Московских святых (19 августа/1 сентября).
  • Собор Афонских преподобных (17/30 июня).

Икона

На иконах прп. Максим изображается в греческой монашеской одежде. Особенность изображения преподобного – округлая большая борода. В руке прп. Максима нередко изображают свиток. В разных вариантах иконы слова на свитках различны. Это могут быть слова Ап. Иакова «Такожде и вера, аще дел не имать, мертва есть о себе». Встречаются на свитке из «Исповедания православной веры», написанного самим Максимом: «Сия же како может исправится, аще не православною верою и житием честным». Максим также может изображаться с книгой.

Икона св. прп. Максима Грека. XVIII в. (?), дерево, темпера, музей им. А. Рублева

В чем помогает святой

Преподобному Максиму молятся о помощи:

  • в учебе;
  • в науке;
  • в случаях тяжелых искушений, испытаний;
  • об успехе христианской миссии среди иноверцев.

Святого считают покровителем миссионеров.

Труды и творчество


Максим Грек – автор более 300 писем, слов, трактатов. Большинство из них написаны в заточении в Твери: епископ Акакий часто просил Максима высказаться на ту или иную тему. Писал Максим против католиков, протестантов. Известны его трактаты против астрологии. Немало высказывался инок и по поводу «погрешностей», найденных им в богослужебных книгах.

В 1547 г. Максим написал своего рода трактат о христианском управлении страной для первого русского царя Ивана IV. Сочинения Максима Грека неоднократно издавались. Списки его Толковой Псалтири хранятся в фондах Государственного Исторического Музея, Российской Государственной библиотеки.

Толковая Псалтирь Максима Грека, 1552 г.

Цитаты из поучений св. прп. Максима

Поучения преподобного – плоды размышлений о судьбе как своей, так и Церкви, и даже страны.

К молодому царю Ивану IV обращены слова:

Из всех владеющих на земли наиболее уважаемый царь есть тот, который управляет своим царством при посредстве мудрых советников и великодушных воевод и с ними вооружается против супостатов.

Но сложно идти христианским путем в мире, полном искушений. Вот, может быть, самое распространенное:

«Золото, окружая тебя отовсюду опять пагубными попечениями, держит тебя как страшный змей, отчего ум постепенно отлучается от небесного и ангельского зрения и божественных желаний».

Когда же ум уклоняется к вещам земным, тогда возникает и другой недуг души:

«Страшный, весьма страшный недуг, о, душа, есть самолюбие, и этот злой нрав, утвердившись долгим временем в душах наших, требует больших трудов и подвигов, пока не будет изгнан из нас».

Обретение мощей прп. Максима Грека

В июне 1996 года в Троице-Сергиевой лавре на месте упокоения инока, уничтоженном в годы атеизма, отслужили молебен и начали раскопки. Вдруг все ощутили благоухание. Так были обретены мощи Максима. Монаха, ученого, полемиста. Но самое главное – святого. И этим все сказано.

Автор: Наталья Сазонова

Служба

Приносим извинения, раздел в разработке

Проповедь Преосвященнейшего епископа Усманского Евфимия

Епископ Евфимий – викарный архиерей Липецкой епархии, епископ Усманский. В своей проповеди на день памяти прп. Максима Грека владыка Евфимий говорит о мужестве прп. Максима в исполнении заповедей, за что он потерпел несправедливые узы и заключение в течение нескольких десятилетий:

Сегодня за Литургией мы слышали слова Святого Евангелия: «Блаженны вы, когда возненавидят вас люди и когда отлучат вас, и будут поносить, и пронесут имя ваше, как бесчестное, за Сына Человеческого» (Лк 6:22). Их по праву можно отнести к преподобному Максиму Греку, память которого мы сегодня молитвенно совершаем.

Когда великий князь Московский Василий Иоаннович решил оставить свою законную супругу из-за ее бесплодия, преподобный Максим Грек один из немногих вступился за правду, обличив князя, что положение его обязывает не уподобляться в страстях животным, но иметь человеколюбие и милосердие к ближнему. Преподобного Максима запретили в служении и заключили под стражу на шесть лет.

С этого времени начались для Преподобного годы лишений, но, как пишет Апостол, любящим Бога все содействует ко благу (ср.: Рим 8:28). Пребывая в темнице, святой подвижник написал углем на стене камеры канон Святому Духу, который и ныне читается в церкви за богослужением во второй день праздника Святой Троицы.

По освобождении из тюремного заключения Максим Грек еще в течении двадцати лет находился в поношении, смиряясь пред Промыслом Божиим, хотя по-человечески мог бы и возроптать. Он же не был ни преступником, ни убийцей, ни вором, а старался всю жизнь честно служить Господу. Единственной его «виной» было то, что он сказал великому князю правду Божию (см. Лк 16:18).

Оставив по приглашению князя любимую Ватопедскую обитель на Афоне, преподобный Максим приехал в Московское Царство ради просвещения народа светом Христовой веры. В пятнадцатом веке на Руси не было еще образованных богословов-переводчиков, и митрополиты Московские приглашали из Греции ученых монахов для перевода богослужебных книг, которыми мы и поныне пользуемся, совершая Литургию, всенощное бдение.

По прибытии в Москву Максиму Греку было поручено перевести на славянский язык толкования на Псалтирь и на книгу Деяний Апостолов, несколько богослужебных книг.

С усердием и тщанием взялся Преподобный за исполнение послушания, но вместо благодарности пришлось ему несправедливо претерпеть изгнание и поношение.

Кто-то может подумать, вот и я терплю несправедливо, значит и мне награда будет как исповеднику. Но, дорогие, чаще всего мы терпим скорби не за правду Божию, а за наши собственные прегрешения и нашу несправедливость по отношению к ближнему, о чем мы могли бы уже и забыть, но грех наш возвращается к нам бумерангом. Например, если мы не слушались своих родителей, не почитали их, обижаясь на замечания, вызванные их заботой о нас, то потом не стоит удивляться, что наши дети ведут себя дерзко по отношению к нам. Как губка впитывает воду, так дети впитывают в себя стратегию нашего отношения к жизни, выраженную в конкретных делах и поступках, перенимают наш характер.

Преподобный Максим вступился за несчастную женщину, не убоявшись гнева великого князя, и до самой смерти терпел за доброе дело гонения и заключения. А мы терпим скорби за то, что, напротив, стыдимся заступиться за невинно поносимого, попирая свою христианскую совесть, чтобы не потерять хорошее расположение друзей, начальствующих. В то же время мы ропщем, когда встречаем несправедливость по отношению к себе, и когда никто не хочет нам помочь.

Как бы все это было плачевно, если бы над нами не было премудрого Промысла Божия, устраивающего на пользу спасения души даже наши проступки и грехопадения, возвращая к нам все то, что мы сделали против ближнего. Ведь цель попущенных нам Богом испытаний не в том, чтобы нас безжалостно наказать, но в том, чтобы привести к покаянию, чтобы из своих ошибок мы извлекали уроки христианской нравственности. Но как мы будем их извлекать, и будем ли это делать – выбор за нами – по русской пословице: умный учится на чужих ошибках, человек среднего ума – на своих, а глупец – не учится ни на чьих.

Только очень легкомысленный человек может совершать одну ошибку за другой, не делая никаких выводов, и вместо покаяния роптать на Бога, когда Он пытается нас образумить. Господь же попускает нам все испытания жизни, чтобы привлечь к Себе, вернуть нас на путь спасения. Когда малый ребенок теряет из виду мать, он начинает ее с плачем искать, а когда увидит, то бежит к ней и старается крепче прижаться. Так и мы, встречая скорби и несправедливости, должны через них понять, что своими грехами удалились от Милосердного Бога и в сердечном сокрушении, подобно младенцу, потерявшему мать, стараться с плачем в молитве и покаянии вновь обрести Его.

И если нам кажется, что Бог не слышит нашей молитвы, мы не должны унывать, зная, что Господь как любящий Отец, помогает нам таким образом утвердиться в молитве, окрепнуть духовно, стараясь исправить свою жизнь. Ибо всякая добродетель приобретается путем навыка в ней трудами и временем.

Легко потерять благодать Святого Духа, которую человек получает даром в Таинстве Крещения, но чтобы вновь вернуть ее потребуются многие труды, молитвы, самопонуждение. Только в таком случае мы перестанем вести себя легкомысленно, будем беречь и приумножать благодать, а не безумно ее растрачивать, предаваясь греховным «удовольствиям» и развлечениям, тогда сможем мы приобрести то мирное расположение духа, которое так ценим в других.

Большая радость для каждого встретить доброго человека. В общении с ним мы чувствуем легкость и радость в душе. Но ведь таким добрым человеком может стать и каждый из нас. Стоит только начать внимательнее относиться к людям – где-то себя одернуть, остановить. Хочется, например, ответить на обиду острым словом, а мы возьмем и удержимся; хочется взять что-то чужое, допустим, кто-то уронил деньги, ценную вещь, а мы воздержимся от злого дела, постараемся найти этого человека и вернуть его вещи – не воспользуемся чужим горем для своего прибытка.

Живым примером для подражания нам служит жизнь святых подвижников – и преподобного Максима Грека и других, которых прославил Господь. Каждый из них исполнил на себе евангельскую заповедь о любви. Заповедь – одна, а путей ее исполнения – множество, и каждый может выбрать себе один из них, согласно своему устроению и характеру. Сегодня мы видим, есть такие добродетельные люди, которые берут пример милосердия святых, ухаживая за тяжелобольными людьми, лежачими после операций и инсультов, не показывая и тени отвращения или брезгливости, не страшась заразиться инфекционными болезнями. А другие в то же время не могут выносить даже вида крови и испытывают панику, находясь рядом с больными, например, онкологией, стараются быстрее удалиться от них.

Но отказывая человеку в помощи, вправе ли мы надеяться, что с нами не случится ничего подобного, а если случиться, то нам окажут бескорыстную помощь, не упрекая, что мы стали обузой для близких?

Господь призывает нас с любовью относиться к ближним, вникать в их нужды, трудности, стараться помочь (см. Лк 6:31–36), ведь вместе легче нести испытания. «Мы, сильные, — пишет апостол Павел, — должны сносить немощи бессильных» (Рим 15:1).

Но где же нам, немощным, почерпнуть силы, необходимые для служения ближнему? Только в храме Божьем. Соборная молитва очень сильна. Кто-то получил за свое смирение, доброту большее дерзновение к Богу, кто-то меньшее. Но общий молитвенный настрой, царящий за богослужением, передается каждому из нас, укрепляя Божией благодатью, и выходя из храма, мы несем эту благодать домой нашим близким, и в ней черпаем силы для служения им.

Хочу еще раз поздравить вас с днем памяти преподобного Максима Грека. Возможно, кто-то из присутствующих до сегодняшнего дня и не был знаком с его житием. А теперь вы знаете, что он заслужил своим исповедническим подвигом дерзновение пред Господом ходатайствовать о нас, чтобы и мы стали стремиться к единому началу нашей жизни – Богу, «ибо все из Него, Им и к Нему», – как говорит Апостол (Рим 11:36) – только Господь является истинным Подателем всех благ, необходимых для жизни – и духовных, и материальных.

Призываю на вас молитвами преподобного Максима Грека Божие благословение.

Видео

Документальный фильм о духовном и жизненном пути преподобного

Молитва, тропарь, кондак

Молитва

Преподо́бне о́тче Макси́ме! Воззри́ на на́с ми́лостивно и к земли́ приве́рженных возведи́ к высоте́ небе́сней. Ты́ горе́ на небеси́, мы́ на земли́ ни́зу, удалены́ от тебе́, не толи́ко ме́стом, ели́ко грехми́ свои́ми и беззако́нии, но к тебе́ прибега́ем и взыва́ем: наста́ви на́с ходи́ти путе́м твои́м, вразуми́ и руково́дствуй. Вся́ твоя́ свята́я жи́знь бы́сть зерца́лом вся́кия доброде́тели. Не преста́ни, уго́дниче Бо́жий, о на́с вопия́ ко Го́споду. Испроси́ предста́тельством свои́м у Всеми́лостиваго Бо́га на́шего ми́р Це́ркви Его́, под зна́мением креста́ во́инствующей, согла́сие в ве́ре и единому́дрие, суему́дрия же и раско́лов истребле́ние, утвержде́ние во благи́х де́лех, больны́м исцеле́ние, печа́льным утеше́ние, оби́женным заступле́ние, бе́дствующим по́мощь. Не посрами́ на́с, к тебе́ с ве́рою притека́ющих. Вси́ правосла́внии христиа́не, твои́ми чудесы́ испо́лненнии и ми́лостьми облагоде́тельствованнии, испове́дуют тя́ бы́ти своего́ покрови́теля и засту́пника. Яви́ дре́вния ми́лости твоя́, и и́хже отце́м всепомоществова́л еси́, не отри́ни и на́с, ча́д и́х, стопа́ми и́х к тебе́ ше́ствующих. Предстоя́ще всечестне́й ико́не твое́й, я́ко тебе́ жи́ву су́щу, припа́даем и мо́лимся: приими́ моле́ния на́ша и вознеси́ и́х на же́ртвенник благоутро́бия Бо́жия, да прии́мем тобо́ю благода́ть и благовре́менную в ну́ждех на́ших по́мощь. Укрепи́ на́ше малоду́шие и утверди́ на́с в ве́ре, да несомне́нно упова́ем получи́ти вся́ блага́я от благосе́рдия Влады́ки моли́твами твои́ми. О, превели́кий уго́дниче Бо́жий! Все́м на́м, с ве́рою притека́ющим к тебе́, помози́ предста́тельством твои́м ко Го́споду, и все́х на́с упра́ви в ми́ре и покая́нии сконча́ти живо́т на́ш и пресели́тися со упова́нием в блаже́нныя не́дра Авраа́мова, иде́же ты́ ра́достно во труде́х и по́двизех ны́не почива́еши, прославля́я со все́ми святы́ми Бо́га, в Тро́ице сла́вимаго, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Тропарь, кондак, величание

Тропарь прп. Максиму Греку, глас 8 

Зарею Духа облистаемь,  витийствующих богомудренно сподобился еси разумения,  неведением омраченная сердца человеков светом благочестия просвещая,  пресветел явился еси Православия светильник, Максиме преподобне,  отонудуже ревности ради Всевидящаго  отечества чужд и странен, Российския страны был еси пресельник,  страдания темениц и заточения от самодержавнаго претерпев,  десницею Вышняго венчаешися и чудодействуеши преславная.  И о нас ходатай буди непреложен,  чтущих любовию святую память твою.

Кондак преподобному Максиму Греку, глас 8

Богодухновенным Писанием и богословия проповеданием/ неверствующих суемудрие обличил еси, всебогате,/ паче же, в Православии исправляя, на стезю истиннаго познания наставил еси,/ якоже свирель богогласная, услаждая слышащих разумы,/ непрестанно веселиши, Максиме досточудне,/ сего ради молим Тя:/ моли Христа Бога грехов оставление низпослати// верою поющим всесвятое твое успение, Максиме, отче наш.

Величание

Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче Максиме, и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче Ангелов.

Акафист и канон

Акафист

Акафист преподобному Максиму Греку

Кондак 1

Избранный служителю Предвечнаго Слова, всехвальне отче наш Максиме, в преславней земли Греческой прозябший и в державе российстей подвизи просиявший, поучениями и писании твоима в благочестии и богообщении нас утвердивый, величаем ныне многотрудное житие твое и на предстательство твое пред престолом Триипостаснаго Бога нашего упование свое возлагая, вопием ти сице:

Радуйся, преподобне и богоносне отче Максиме, на путь спасение вечнаго нас наставляющий!

Икос 1

Ангелов и человеков Творец и всея твари Зиждитель, содержаяй в деснице своей судьбы царств и народов и над каждым из чад своих отеческое промышления являяй, произрасти тя, богомудре отче наш Максиме, от корени именитаго и рода знатнаго, благоволи украсити тя в премудрости отец святых и аки просветителя всемудраго направи тя в великое княжество Московское, да укрепиши народ русстий в вере истинней и подлинными наследниками духовнаго богатства Византии ны сотвориши. Мы, сия ныне поминающе, просим тя, приклони к нам милосердие Всемудраго и Всемогущего Отца Небеснаго и приими милостивно похвалы сия:

Радуйся, богодухновенных отец достойных приемниче и сонаследниче;

Радуйся, философов и риторов премудрых пречудный наставниче;

Радуйся, всех истины взыскующих небесным благословением осеняющий;

Радуйся, от путей соблазнов и прельщений их удаляющий;

Радуйся, в богомыслии разум нас утверждающий;

Радуйся, в сердцех наших пламень любви к Богу и ближним возжигающий;

Радуйся, тихим светом надежды ны благодатно озаряяй;

Радуйся, в вере твердыми выну быти ны сподобляяй;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 2

Видевше благочестивыя и богомудрыя родителя твоя, святый Максиме, запущение отчизны их по падении преславнаго царствия греческаго, обаче уразумеша, яко выну милостив есть Господь к верным своим, и во уповании таковом и житии по заповедем евангельским тя утвердиша. Мы же, сия воспоминающе, Господеви поем: Аллилуйа!

Икос 2

Разум твой в послушание вере отдавше, преславными родители твоима и иныма добрыма наставники поучаемый, богоносне Максиме, в благословении пред Творцем всяческих начаток премудрости твоея и дел благих положил еси; послеже усердно поработал еси учения отец святых и философов премудрых постигая, восходя по лествице добродетелей в меру возраста духовнаго. Сего ради величаем тя сице:

Радуйся, дары благости и добраго совета нас преображающий;

Радуйся, кротостию голубиною и мудростию змеиною нас обогощающий;

Радуйся, ко усердному чтению святаго Писания ны побуждаяй;

Радуйся, к усиленной молитве и в псалмопении нас утверждающий;

Радуйся, в трезвлении духовнем и уповании на Бога всех нас утверждающий;

Радуйся, душетленных навыков и злых обычаев удалятися нас научающий;

Радуйся, в соблазнех и прельщении сущих помощь небесную посылающий;

Радуйся, в милосердии к себе и ближним наших взрастати нам помогающий;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 3

Силою благодати Божия хранимый, блаженне Максиме, в земли италийстей сый, не врежден пребыл еси от тлетворнаго духа века того, и, пчеле трудолюбивей подобно, нектар благий мудрости отовсюду сбирал еси, в познании истины Христовей возрастая; Иерониму благочестивому внимая к иноческому житию устремил еси мудрое сердце твое, отче святый; Господеви же неустанно возносил еси пение ангельское: Аллилуйа!

Икос 3

Имуще в души твоея ревностное желание Спасителю Нашему, за ны Распятому, всеусердно послужити удалился еси, богославне Максиме, из чудней земли Италийстей на преславну гору Афонскую, идеже монашество и священство сподобился еси прияти: наставлением старец святогорских следуя, от добродетели к добродели восходил еси, угодниче Христов, внутреннею человека обновляюще и образ Божий в себе отверзая. Сему же деланию духовному и нас настави, да зовем ти:

Радуйся, от суеты мирския к священному безмолвию притекий;

Радуйся, упокоение от невзгод и треволнений в тихих обителех обретый;

Радуйся, свет нетварный еще на земли созерцавый;

Радуйся, неизреченную сладость богообщения познавый;

Радуйся, духовныя очи наша ко зрению Бога изощряющий;

Радуйся, ушеса наша к слышанию небесных глагол отверзающий;

Радуйся, даром различения духов нас обогащаяяй;

Радуйся, от заблуждений и падений духовных нас свобождаяй;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 4

Бурю страстей и сомнений греховных молитвою, постом и трезвением сердечным победил еси, всехвальне отче наш Максиме, ибо на твердом камени истиннаго и неприложнаго исповедания Христова положил еси основание душевной храмины твоея. Сего ради молим тя: утверди и нас в неприложном уповании на Милосердие Святей Троицы, да с тобою сподобимся во веки воспевати: Аллилуйа!

Икос 4

Слышавше благоверный великий князь Московский Василий Третий, яко во обителех афонскиих книжницы велемудрыя и философы богопросвещенныя обретаются, повеле призвати оныя в державу свою, дабы народ русский в вере Христовой и делании заповедей евангельских утвердити и укрепити. Ты же, преблагословенный Максиме, благодатию Божиею присноукрепляемый, отбыл еси в пределы московския, дабы волю Божию исполнити и правду Его явити в стране нашей. Сего ради просим тя: нас, слабых в вере и в уповании на Христа, Господа Нашего, укрепи, да зовем ти сице:

Радуйся, тягот дороги дальния и жития в пределех северных не убоявыйся;

Радуйся, чуждый кровию, обаче духом своим для русскаго народа ставший;

Радуйся, землю греческую и российскую паки и паки в вере соединяющий;

Радуйся, от суеты и преходящих пристрастий ны исцеляющий;

Радуйся, к вечней правде Божией взоры духа обращати ны научающий;

Радуйся, идолы духовные о камень истины Христовей разбивающий;

Радуйся, Христа – Спасителя паче всего земнаго чтити подвизающий;

Радуйся, милость Всенепорочней Богоматери к нам приклоняющий;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 5

Богоявленней и боготочней звезде, путь ко Христу озаряющей и освящающей воистину уподобился еси, преподобне отче наш Максиме, егда в пределех российстих сый, истину Божию безстрашно исповедал и проповедал еси, суеверия языческия и звездопоклонническую ересь, мздоимство и неправдолюбие, забвение заповедей и любви к ближнему всеусердно обличал еси. Сего ради просим тя, всеблагий наставниче наш, научи нас токмо Спасителю служити, не соблазняясь земными преходящима благами и сподоби во веки нужно с тобою выну воспевати Христу: Аллилуйа!

Икос 5

Видевше тя, благословенне отче наш Максиме, благочестивыя русстии люди, почаху прихождити к тебе в прехвальную Чуда Святаго архистратига Михаила обитель, иже во граде Москвы, совета, наставления, утешения и молитвы твоея ради. Ты же, никого от пришедших не отринув, ко пользе ближних твоих всеусердно послужил еси. Мы же, веруя, яко ты ныне во благодати Господней сый, сугубо внемлеши мольбам нашим с надеждою, отрадою и умилением воспеваем ти сице:

Радуйся, старче благий, в возрастании богопознания ближних твоих утверждавый;

Радуйся, от духовной дремоты и праздности духа приходивших к тебе исцелявый;

Радуйся, подлинному благочестию и любви к ближнему я научавый;

Радуйся, в уповании на Премудрость Милосерднаго Творца их укреплявый;

Радуйся, от закваски фарисейския и лицемерия преславно исцеляяй;

Радуйся, от теплохладия и омертвления сердечнаго благодатно избавляяй;

Радуйся, о просвещении духовных очес наших Бога умоляяй;

Радуйся, в тишине помыслов хвалити Христа всех нас подвизаяй;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 6

Проповедник и ревнитель жития благочестиваго воистину явился еси, всеблагохвальне отче наш Максиме Святогорче, яко твердо и неукоснительно обличал еси, незнание истин веры Христовой, несоблюдение заповедей Спасовых, исполнение токмо внешняго обряда, безо всякого подвига духовнаго в суетней надежде токмо на внешнее благочестие, наставлял бо еси всем сердцем и всем помышлением, всем естеством нашим возлюбити Иисуса Сладчайшаго и умиленно воспевати Ему благодарения: Аллилуйа!

Икос 6

Возсиял еси светом богодарованныя премудрости твоея, о всехвальне отче наш Максиме, в земле Русстей, яко мнозиих во истине Христовой преславно утвердил, яко книзи Писания священнаго, святых отец творения и толкования перевел еси с наречия греческаго и латинскаго на язык словенский, яко богомудрия сочинения в назидание и пользу нам оставил еси, преподобне. Сего ради, величая прехвальные труды твоя, глаголим ти сице:

Радуйся, от мрака невежества к свету Премудрости Божия возводяй;

Радуйся, заблуждающихся и сомневающихся ко истине Христовой кротце приводяй;

Радуйся, труд переводчиков и книжных справщиков с небес благословляющий;

Радуйся, филологом и языковедам помощь твою посылающий;

Радуйся, разум богословов и благовестников светом небесным осеняющий;

Радуйся, иноков и мирян в богоугодном житии и милосердии укрепление;

Радуйся, пресвитеров в благочестии и трезвлении утверждение;

Радуйся, архиереев во трудех их благодатное удобрение;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 7

Хотяще нам славити тя, о богоносне отче наш Максиме, ведаем убо, яко язык человеческий не возможет достойно воспети всю полноту богоугодных подвигов твоих, все терпение твое, яже подъял еси, егда иерарси нечестивыя Тайн Божественных тя лишиша. Како убо возможно воспети глубину смирения твоего и высоту упования на Всемогущество и Любовь Отца Нашего Небеснаго, иже, аки слугу своего возлюбленнаго и ученика Христова прия тя и на лоне Авраамовем на веки упокои тя? Сего ради на предстательство твое надеяние наше возлагая, поим о тебе Вседержителю: Аллилуйа!

Икос 7

Новый Максим – исповедник воистину явился еси, преподобне отче, яко же и святый твой покровитель исповедал еси пред властителями нечестивыми истину учения Спасителя Нашего, от коей ни одесную и ни ошуюю не отошел еси, отче святый и богомудрый. Сего же ради от властей предержащих лишения, изгнание и заточение темничное притерпел еси. Мы же, исповеднические подвизи твоя желая славосновити, таковыя похвалы приносим ти:

Радуйся, во страданиях твоих десницею Всевышняго укрепленный;

Радуйся, яко злато в горниле испытаний тяжких преображенный;

Радуйся, купно с исповедническими лики во славе ныне торжествуяй;

Радуйся, купно с благовестники и просветители хвалу Богу воспеваяй;

Радуйся, подобно Златоусту, за вся благодарити Творца нас научаяй;

Радуйся, в радости и благоденствии помнити о милостех Господних подвизаяй;

Радуйся, в час скорби упование на высшее милосердие возлагати наставляяй;

Радуйся, горести и страдания наши в отраду и благополучие пречудно претворяяй;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 8

Странно бе людем благочестивым и благосердным зрети, яко ты, святый Максиме, в темнице заключенный и право писати лишенный, углием на стенах канон Всесвятому Духу-Параклиту написал еси; мы же, величая веру твою в животворящую благодать Всеблагаго Утешителя, смирение и незлобие твое воспеваем со умилением и просим тя, отче святый, сподоби и нас милости и даров Святаго Духа, да поем Ему всерадостно: Аллилуйа!

Икос 8

Всего себе подвигл еси на служение Господеви, богославне отче наш Максиме, ибо несомненне веровал еси, яко «во Отце существенне и Дух: от Него бо, аки от Единаго Начала, соприсносущна Оба сияют и пребывают о Себе в Живоначальных Ипостасех Своих». Мы же ныне величаем тя, святый отче, неизреченных тайн Божественных созерцателя всеблагоговейнаго, еще на земли нетварным сиянием осененнаго и просим тя: молитвы благоприятными твоима озари и нас светом Фаворстим и приими благосклонно лики сия:

Радуйся, Живоначальныя и Единосущныя Троицы Всесвятые премудрый служителю;

Радуйся, величая Отца Предвечнаго и Безначальнаго всеблагий тайнозрителю;

Радуйся, Сына Божия, Искупителя, вернейший последователю;

Радуйся, милосердия Всесвятого Параклита к нам всеусердный приклонителю;

Радуйся, ангельских хоров и собора праведных вседостойный сонаследниче;

Радуйся, преподобных отец афонских сомолитвенниче и собеседниче;

Радуйся, земли российския и еллинския вседрагое украшение;

Радуйся, Вселенския Церкви Христовой преизрядное похвало и утверждение;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 9

Всяческия муки душевныя и телесныя с достоинством священноинока и кротостию претерпел еси, всеблаженне Максиме; сего же ради утешения преславного сподобился еси от Господа Нашего, иже посла к тебе единаго от ангел своих, иже возвести ти, яко терпением твоим венец нетленный на небесех обрести имаши. Ты же, отче преподобне, с благодарностию воспел еси Господеви: Аллилуйа!

Икос 9

Вития многовещанныя и поэты всеискусныя, аки рыбы безгласные, немеют пред величием подвигов твоих, богоблаженне отче наш Максиме, ибо кто возможет достойно и всеправедно воспети вся труды твоея, яже подъял еси вящей славы Божия ради и пользы и просвещения ближних твоих, в странех италийской, греческой и в пределех державы российстей, ибо кто по достоянию воспоет терпения и муки твоея, иже с надеждою велиею и кротостию ангельскаго приял еси, обаче на милость твою к нам уповая, смиренным сердцем возносим ти похвалы сия:

Радуйся, усыпленных совестей скорый возбудителю;

Радуйся, сомнений и треволнений душевных благостный умирителю;

Радуйся, всех чтущих память твою преславный хранителю;

Радуйся, носителей имени твоего благодатный попечителю;

Радуйся, благих дел и милосердия богомудрый наставниче;

Радуйся, изгнанных, униженных и обездоленных небесный заступниче;

Радуйся, правды ради подвизающихся всеблагий покровителю;

Радуйся, неправедно гонимых и обидимых предобрый утешителю;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 10

Спасительный подвиг твой, о всеславне Максиме, совершивше, в руце Божии дух твой предал еси, с надеждою и отрадою велиею; ангелы же Господни вознесоша душу твою во обители Отчии; идеже Вседержатель венча тя нетленным венцем; сего ради просим тя, святый отче наш Максиме, егда же и мы оным сном смертным усыпати начнем, умоли Господа кротко душу нашу от тела отделити и власти бесовские ны избавити, да с тобою купно Всесвятей Троице воспоим: Аллилуйа!

Икос 10

Стеною всеблагомощных молитв твоих храниши днесь весь род христианский, о преподобне отче наш Максиме, и во всяком скорбном обстоянии помощь твою даруеши всем, имя твое всечестное призывающим. Ты бо во дни брани со шведами явился еси святому благоверному царю Феодору Первому, иже опочи под стогнами града Юрьева и глаголал еси ему: «Изыди из шатра, да не убиен будеши», и тако живот его сохрани, послеже и иных чудес множество сотворил еси. Сего ради мы с любовью таковыя похвалы тебе приносим:

Радуйся, благочестивейшаго государя от погибели лютей на поле брани сохранивый;

Радуйся, благоволение и милость твою велиему множеству чтущих тя явивый;

Радуйся, от опасений и злых человек выну нас оберегаяй;

Радуйся, от прельщений и искушений бесовстих ны избавляяй;

Радуйся, благоговению пред святынею церковною нас обогащающий;

Радуйся, узким путем шествовати ко Господу научающий;

Радуйся, от широких дорог соблазнов ны удаляющий;

Радуйся, от уз неведения, заблуждений и недоумений скоро разрешающий;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 11

Пения акафистное радостно приносим ти, о богоблаженне отче наш Максиме, и молим убо тя: всеблагомощным предстательством твоим исцели недуги наши душевныя и болезни телесныя, отврати от суеты помышления наши, настави нас в благочестивом житии, бедным отраду и утешение ниспошли, богатых к милосердию и благотворению подвигни, и всех нас настави нелицемерно Господеви воспевати: Аллилуйа!

Икос 11

Свет нетварный купно с сонмом отец преподобных созерцаеши ныне, богоблаженне отче наш Максиме, яко предстояй пред престолом Всесвятыя и Единосущныя Троицы и молишися о спасении и благоденствии всех христиан. Мы же, Святую память твою почитающе, с надеждою взываем к тебе, угодниче Христов, сотвори твою молитву о нас, да отстранимся от греха и возможем еще на земли суще возрадоватися о Господе, молитвами угодников своих, милующего преизобильно и спасающего ны. Сего ради мы паки со умилением произносим ти похвалы сия:

Радуйся, благовестников в делах проповеди Евангелия укрепляющий;

Радуйся, делателей на пустующия нивы Господни посылающий;

Радуйся, ревновати о спасении ближних нас научающий;

Радуйся, словеса мудрыя во уста наши влагающий;

Радуйся, от сомнений и маловерия скоро исцеляющий;

Радуйся, в час недоумения разум наш мыслию благою озаряющий;

Радуйся, внутренний мрак душ наших светом Христовым озаряющий;

Радуйся, от теплохладия и немилосердия сердца наша освобождающий;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 12

Благодать и дары Всепреблагаго и Всепресвятаго Духа Утешителя, Хранителя жизни нашея испроси нам, всеблагословенне отче Максиме, ты бо ныне во славе купно со праведными сыны Божиими и сонмами херувимов и серафимов предстоиши огнезрачному престолу Триипостасного Бога Нашего и простираеши преподобническия руце твои ко Отцу Света и Творцу миров и взываюши Ему: Аллилуйа!

Икос 12

Стеною богоприятных молитв твоих, преподобне отче наш Максиме, огради ны ото всякаго зла, скорбей и болезней избави ны, не посрами убо упования нашего, вемы бо, яко много может молитва твоя, отче праведный, у Царя Небеснаго, яко ты в сомне преподобных отец предстоиши пред престолом Всевышнего и предстательствуеши о всех, вопиющих ти сице:

Радуйся, покаянием души наши обновляти научаяй;

Радуйся, от уныния и тоски всех нас исцеляяй;

Радуйся, от ропота и неверия благодатное свобождение;

Радуйся, милосердия Божия к нам приклонение;

Радуйся, не творение, а Творца Предвечнаго, чтити ны научающий;

Радуйся, от суемудрия и пустословия ны отвращающий;

Радуйся, в преподобии и правде ны преславно утверждающий;

Радуйся, в Бозе все житие наше благодатно устрояющий;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 13

О преблагословенне отче, предобрый наш заступниче и любимый покровителю, всехвальне Максиме Святогорче! Милостивно приими усердное возносимое тебе пение и хваление, настави ны, пользуясь благами земными, не грешити против Господа Нашего; сподоби веру нашу плодотворней быти дел благих ради, яко да сподобимся в мире скончати земное житие наша и возможем с тобою купно Иисусу Сладчайшему во веки воспевати: Аллилуйа!

Икос 1

Ангелов и человеков Творец и всея твари Зиждитель, содержаяй в деснице своей судьбы царств и народов и над каждым из чад своих отеческое промышления являяй, произрасти тя, богомудре отче наш Максиме, от корени именитаго и рода знатнаго, благоволи украсити тя в премудрости отец святых и аки просветителя всемудраго направи тя в великое княжество Московское, да укрепиши народ русстий в вере истинней и подлинными наследниками духовнаго богатства Византии ны сотвориши. Мы, сия ныне поминающе, просим тя, приклони к нам милосердие Всемудраго и Всемогущего Отца Небеснаго и приими милостивно похвалы сия:

Радуйся, богодухновенных отец достойных приемниче и сонаследниче;

Радуйся, философов и риторов премудрых пречудный наставниче;

Радуйся, всех истины взыскующих небесным благословением осеняющий;

Радуйся, от путей соблазнов и прельщений их удаляющий;

Радуйся, в богомыслии разум нас утверждающий;

Радуйся, в сердцех наших пламень любви к Богу и ближним возжигающий;

Радуйся, тихим светом надежды ны благодатно озаряяй;

Радуйся, в вере твердыми выну быти ны сподобляяй;

Радуйся, преподобне и богоносне отце наш Максиме, на путь спасения вечнаго нас наставляющий!

Кондак 1

Избранный служителю Предвечнаго Слова, всехвальне отче наш Максиме, в преславней земли Греческой прозябший и в державе российстей подвизи просиявший, поучениями и писании твоима в благочестии и богообщении нас утвердивый, величаем ныне многотрудное житие твое и на предстательство твое пред престолом Триипостаснаго Бога нашего упование свое возлагая, вопием ти сице:

Радуйся, преподобне и богоносне отче Максиме, на путь спасение вечнаго нас наставляющий!

Канон

КАНОН ПРЕПОДОБНОМУ И БОГОНОСНОМУ ОТЦУ НАШЕМУ МАКСИМУ ГРЕКУ

глас 1

Песнь 1

Ирмос: Поим, вси людие, от горькия работы фараони Израиля Изведшему и во глубине морстей ногами немокрыми Наставльшему песнь победную, яко прославися.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Воспети кий язык возможет по достоянию твоя, предивный отче, велия исправления, высокое учительство, в темнице и во узах мученическое страдание и долготерпение?

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Како воспоем и что тя наречем, предоблий отче? Пророка ли, яко провеща неудобь разумеваемая и ведомая нам, апостола ли, яко зыблемую противными нам ветры утверди христианскую веру Божественных писаний учении, учителя ли, но воистинну ничим же хуждши и нижши еси великих онех вселенских учитель.

Слава: Воспети Святаго и покланяемаго Параклита в темнице извещение от Ангела приим, сотворил еси канон Святому Духу, Имже еще в воли просвещен, священныя и Богодухновенныя книги составил еси.

И ныне: Поим, вси людие, святыню и славу Пречистыя и Всепетыя Божия Матере, вышшую Небес и всех умных Сил, поносившую в пречистой Своей утробе Еммануила, яко свята и преславна есть.

Песнь 3

Ирмос: Утверди мене, Христе, на недвижимом камени заповедей Твоих и просвети мя светом лица Твоего: несть бо свят, паче Тебе, Человеколюбче.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Утвердил еси, преподобне Максиме, в сердце своем Божественный страх, вся похоти плотская возненавидев, сего ради умудрился еси, якоже прост младенец, и вслед Господеви востекл еси.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Утверждением имея распеншагося Господа Иисуса Христа, странен, незнаем, бездомен, безотечествен, безъименен, безсмыслен был еси, преподобне Максиме, пред своими сродники, знаемыми и други.

Слава: Утверждался на заповедех Господних, от горести темничныя был еси на мног час, яко мертв, но деял еси о злонравных молитву, сице глаголя: Господи, Иисусе Христе, Сыне Бога Живаго, не постави им греха сего, клевещущих на мя неправду.

И ныне: Утверди нас к хвалению Твоему, Дево, и сохрани без вреда от всякия козни лукаваго, и сподоби стояния одесную Единороднаго Сына Твоего, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение во веки веков.

Господи, помилуй (трижды).

Седален, глас 4-й

Ум украсив поучении Богодохновенных Писаний, трезвенною молитвою и бдении Богоугодными, утвердил еси сердце свое в Господе исполнением заповедей спасительных Его, сего ради прославляют тя выну Росийстии людие и Афон, и обитель Ватопедская вкупе с нами вопиет: Максиме премудре, не остави нас, молящихся тебе.

Слава и ныне: Молю Тя, Пречистая Мати Бога Вышняго, едино души моея утешение, упование, сладосте, Божественный покрове, свете, заступление и спасение! Сподоби мя Твоими молитвами услышати глас благословенных призывающий внутрь чертога Владыки.

Песнь 4

Ирмос: Велия тайна Твоего, Христе, смотрения: сию бо свыше провидя Богозрительно, Аввакум, нашел еси, вопиюще Тебе, во спасение людей Твоих, Человеколюбче.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

От тайных еретических лжеучений ничтоже утаися от тебе, преподобне Максиме, но благодатию Святаго и покланяемаго Духа вся тебе откровена суть.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Таинственных догматов Православныя веры не точию поборника истинна и верна себе показа, но и паче преостра секира на вся, яже под небесем, ереси явился еси.

Слава: Яко таин Святаго Духа строитель и Небеснаго жительства рачитель, и закона Господня учитель воистинну показался еси, премудре Максиме.

И ныне: Велию таинству Моисей Боговидец научен, зря Купину Неопалиму: купина – немощь человеческаго естества, огнь же — Божество Единороднаго Сына Вышняго, ибо Бог наш – огнь есть, поядаяй грехи наша, якоже Божественный Апостол рече.

Песнь 5

Ирмос: От нощи утренююще, поем Тя, Христе, Отцу Собезначальна и Спаса душ наших, мир мирови подаждь, Человеколюбче.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Нощию луна, днем солнце просвещают и веселят тварь всю видимую, житие же и премудрость святых просвещают и веселят души всех человеков, хотящих спастися и в разум истины приити. Сице и писания преподобнаго Максима Грека, яко богодухновенныя труды, велегласно вопиют.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

В нощи молящуся тебе в темнице, Богоначальныя и Преблагия Троицы Промыслом внем Ангел Господень и рече: о старче! Сими муками избудеши вечных мук.

Слава: В нощи, яко сладкогласный и добропеснивый славий, воспел еси, премудре Максиме: не тужи, не скорби, ниже тоскуй о нихже, – любезна ми душе, – страждеши без правды, твоя бо мзда велия на Небесех.

И ныне: От нощи утренююще, поем Тя, Дево, Дщерь Цареву, рясны златыми одеяну и преиспещрену, лествицу, юже Иаков виде, гору, юже благоволи Бог жити в ней, ибо Господь вселится до конца.

Песнь 6

Ирмос: Пророка спасл еси от кита, Человеколюбче, и мене из глубины прегрешений возведи, молюся.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Пророчески, преподобне Максиме, люди обличал еси, к покаянию приводя: заблудихом, заблудихом от правого и незаблуднаго жительства преподобных инок и без ума течем к почести вышняго звания.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Пророк покаяния явился еси, преподобне Максиме, души трезвение снабдевая Божественными словесы и из рова страстей возводя омраченных грехми.

Слава: Пророческия писания, в тайне глаголанныя, явны соделал еси, премудре Максиме, сего ради послушают тя обильно вси людие.

И ныне: Пророки Тя провозвестиша, Дево Чистая, Апостоли проповедаша, святии вси ублажиша, мы же со Архангелом вопием: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне.

Кондак, глас 8-й

Богодухновенным Писанием и Богословия проповеданием неверствующих суемудрие обличил еси, всебогате, паче же, в Православии исправляя, на стезю истиннаго познания наставил еси, якоже свирель Богогласная, услаждая слышащих разумы, непрестанно веселиши, Максиме досточудне, сего ради молим Тя: моли Христа Бога грехов оставление низпослати верою поющим всесвятое твое успение, Максиме, отче наш.

Икос

Како воспоем величайшему тезоименитаго, Максима предобляго? преподобных красна венца, страдальцев твердаго правила, еретиков неложнаго посрамления, Церкви столпа непоколебимаго, девственник известнаго наставника и супружества честнаго заступника, философов премудршаго мудреца, истины источника приснотекущаго, инок похвалу и всех людей воистинну украшение, сего ради молим тя, досточудне Максиме: моли Христа Бога грехов оставление низпослати верою поющим всесвятое твое успение, Максиме, отче наш.

Песнь 7

Ирмос: Образу служити мусикийскому согласию созывающу люди, от песней сионских поюще отечески, отроцы Давидовы мучителево разориша злочестивое веление и пламень в росу преложиша, песнь воспевающе: превозносимый отцев и наш Боже, благословен еси.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Образу промышления Пресвятыя Троицы песнь благодарственну воздав, преподобне Максиме, вся ны призвал еси благословити неблазненно Отца, и Сына, и Святаго Духа, Единаго Бога в Триех Ипостасех.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Образ злострадания, терпения и молитвы показался еси, святе Максиме, паче же и упования, яко Бог Судия праведен, и крепок, и долготерпелив есть, и Той воздаст коемуждо по делом его.

Слава: Образ превыспренняго Богословия стяжал еси, премудре Максиме, сии есть догматы Божественных апостол и отец, от Святаго Параклита излиянныя, имже и нас научаеши Богомудрыми своими писании.

И ныне: Образ пречистаго Твоего Рождества, Дево Мати, неизреченен и недоведом есть, Ты бо вселение превечнаго Единороднаго Сына Отча была еси, не опалившися от Него.

Песнь 8

Ирмос: В пламене огненне горящия пещи сохраншаго дети и во зраце Ангела снизшедшаго к ним, пойте Господа и превозносите Его во веки.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Пламене Божественнаго Параклитова облистания возжелев, преподобне Максиме, сего ради и сладчайшим светом учения и чудес огнем отгнал еси всякий мрак бесовский.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Пламене геенскаго бегати люди научил еси, преподобне Максиме, сих призывая делом совершати заповеди Христовы и отступити злобы, блуда, лжи, гордости, льсти и хищения неправеднаго чужих имений.

Слава: Пламенно нечестие еретическое попалил еси, премудре Максиме, веры же христианския непорочныя Божественное исповедание изъяснив.

И ныне: В пламени огненне горящия Купины виде Тя Моисей Боговидец, провозвестив безсеменное Рождество Твое, Дево Пречистая, сего ради и нас плотских страстей свободи.

Песнь 9

Ирмос: Тебе, светлую свещу и Матерь Божию, пречудную славу и вышшую всех тварей, песньми величаем.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Тебе, светлую свещу, и ум крайнейший, и столп непоколебим вемы, паче же наставника монахов и ересей наказателя проповедуем.

Припев: Преподобне отче наш Максиме, моли Бога о нас.

Светло от полуденных стран возсиял еси, преподобне Максиме, светло житие показав, мрак лукавствия прогоняя и благоприятною молитвою просияв.

Слава: Свеща Божественнаго разума быв, достигл еси в познание Сына Божия, в мужа совершенна, в меру возраста Христова, сего ради и мы вопием ти: блажен ты еси воистинну по всему, и подвиги, и славою, и благодатию, яже еси свыше получил.

И ныне: Тебе, и светлую свещу в нощи страстей, и покров благостыни, и стену необориму от навет вражиих, песньми велегласно величаем. Дорогие читатели, обращаюсь к вам в попытке вразумить вас хоть как-то. Вопрос стоит в иконопочитании

Святой князь Александр Невский

Святой Пророк Самуи

Праздник Рождества Иоанна Предтечи 

Святой Иоанн Креститель

Илья Муромец — святой богатырь

Оцените статью
Интернет справочник по православию, астрологии, нумерологии та хиромантии