Святые Косьма и Дамиан: молитва и краткое житие

Разными дорогами ведет Премудрый Создатель народы ко спасению. Часто посылает Он Своих избранников к народам непросвещенным, чтобы они, творя как можно больше добра, приводили несведущих к истинной вере. К таким Божиим избранникам относятся святые Косьма и Дамиан, жившие в Асии около IV века.

Святые Косьма и Дамиан Асийские

Молитва святым бессребреникам Косме и Дамиану, чудотворцам Асийским

О чудотво́рцы сла́внии, вра́чеве безме́зднии, Космо́ и Дамиа́не! Вы, от ю́ности Христа́ Бо́га возлюби́вше, не врачева́ния то́кмо иску́сство, но па́че неоску́дную благода́ть исцеле́ния вся́ких неду́гов от Бо́га прия́ли есте́. Те́мже и нас, пред честно́ю ико́ною ва́шею припа́дающих, ско́ро услы́шите. ю́ныя де́ти, ва́шея по́мощи во уче́нии кни́жнем прося́щия, моли́твами свои́ми наста́вите, да ва́шему житию́ ревну́юще, не земно́е то́чию приобря́щут, но па́че во благоче́стии и пра́вей ве́ре непреста́нно да преспева́ют. На одре́ боле́зни лежа́щим, в челове́честей по́мощи отча́явшимся, к вам же те́пле с ве́рою и усе́рдною моли́твою прибега́ющим, исцеле́ние боле́зней ва́шим ми́лостивым чудоде́йственным посеще́нием да́руйте; та́кожде и от лю́тых неду́г во уны́ние, малоду́шие и ропта́ние прише́дшия да́нною вам от Бо́га благода́тию в терпе́нии утверди́те и наста́вите, да уразуме́ют во́лю о них Бо́жию святу́ю и соверше́нную, и прича́стницы соде́лаются Бо́жия спаси́тельныя благода́ти. Бра́тию свята́го хра́ма сего́, ва́шему свято́му заступле́нию от Бо́га вруче́нную, и всех к вам усе́рдно прибега́ющих от боле́зней лю́тых невреди́мы сохрани́те, и от внеза́пныя сме́рти огради́те, и мо́щным хода́тайством ва́шим к Бо́гу в пра́вей ве́ре тве́рды соблюди́те, во благоче́стии же преспе́юща, да с ва́ми вку́пе сподо́бятся в бу́дущем ве́це при́сно воспева́ти и сла́вити всесвято́е и великоле́пое и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва 2-я 

Чудотво́рцы сла́внии, вра́чеве безме́зднии, Космо́ и Дамиа́не! Вы от ю́ности Христа́ Бо́га возлюби́вше и Того́ повеле́ния всем се́рдцем соблюда́ющи, а́ще и вда́сте себе́ уче́нию враче́бному, но доброде́тельнаго ра́ди жития́ и чистоты́ душе́вныя, си́лою Христа́ Бо́га, не врачева́ния то́кмо иску́сство, но па́че неоску́дную благода́ть исцеле́ния вся́ких неду́гов от Бо́га прия́ли есте́. Отоню́дуже любо́вию и милосе́рдием к неду́гующим подвиза́еми, не то́кмо лю́дем, но и ското́м исцеле́ния боле́зней подава́ете, неисче́тным мно́жеством чуде́с ва́ших весь мир наполня́ете, и не теле́сныя то́кмо неду́ги исцеля́ете, но и ве́рою Христо́вою ду́ши просвеща́ете, в терпе́нии боле́зней укрепля́ете, в тя́жких неду́зех о исправле́нии жития́ вразумля́ете и ко Христу́ покая́нием привлека́ете. Тем же ны́не и нас, припа́дающих к вам пред честно́ю ико́ною ва́шею, ско́ро услы́шите, ю́ныя де́ти, ва́шей по́мощи во уче́нии кни́жном прося́щия, ва́шими моли́твами наста́вите, да ва́шему житию́ ревну́юще, не земно́е то́чию науче́ние приобря́щут, но па́че во благоче́стии и пра́вой ве́ре вы́ну да преуспе́ют. На одре́ боле́зни лежа́щим, челове́ческая по́мощи отча́янным, к вам же те́пле с ве́рою и усе́рдною моли́твою прибега́ющим, исцеле́ние боле́зней ва́шим ми́лостивым, чудоде́йственным посеще́нием да́руйте. Мно́гажды в боле́зни впа́дающия и от лю́тых неду́гов в уны́ние, малоду́шие и ропта́ние прише́дшия, да́нною вам от Бо́га благода́тию в терпе́нии утверди́те, и наста́вите, да уразуме́ют во́лю о них Бо́жию святу́ю и благу́ю и са́ми себе́ и живо́т свой во́ли Христа́ Бо́га предаю́т. В неду́зех су́щих, о исправле́нии же жития́ не радя́щих, во гресе́х не раска́ивающихся, се́рдцем ожесточе́нных сокруши́те во спасе́ние и к покая́нию призови́те, да не́мощни су́ще те́лом, здра́ви пребу́дут душе́ю, и прича́стницы соде́лаются Бо́жия спаси́тельныя благода́ти. Бра́тию свята́го хра́ма сего́, ва́шему свято́му заступле́нию от Бо́га вруче́нную, и всех к вам усе́рдно прибега́ющих невреди́мы сохрани́те от долгонеду́жия, от боле́зней лю́тых и неисце́льных, от разслабле́ния те́ла, от иступле́ния ума́, от смертоно́сной я́звы, от внеза́пныя сме́рти, и всемо́щным хода́тайством ва́шим к Бо́гу соблюди́те в пра́вой ве́ре тве́рдых, во благоче́стии преспева́ющих, в до́брых де́лах усе́рдных, в моли́тве к Бо́гу приле́жных, да с ва́ми вку́пе сподо́бятся в бу́дущем ве́це при́сно воспева́ти и сла́вити всесвято́е и великоле́пое и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Святи́и безсре́бреницы и чудотво́рцы Косьмо́ и Дамиа́не, посети́те не́мощи на́ша: ту́не прия́сте, ту́не дади́те нам.

Перевод: Святые бессребренники и чудотворцы Косма и Дамиан, посетите немощи наши; даром вы получили благодать, даром подайте и нам.

Благода́ть прии́мше исцеле́ний, простира́ете здра́вие су́щим в ну́ждах, вра́чеве, чудотво́рцы пресла́внии, но ва́шим посеще́нием ра́тников де́рзости низложи́те, мир исцеля́юще чудесы́.

Перевод: Получив благодать исцелений, простираете вы здравие пребывающим в бедах, врачи, чудотворцы славные; но вашим посещением и врагов дерзости низложите, мир исцеляя чудесами.

Канон

глас 6

Песнь 1

Ирмос: Яко по суху, пешешествовав Израиль по бездне стопами, гонителя фараона видя потопляема, Богу победную песнь поим, вопияше.

Озаряеми славою Божественною, Богосветлии безсребреницы, озарите наша души, разоряюще страстную мглу, яко да вас верою почитаем.

Тлетворных очищшеся первее страстей болезней преложением, очищаете наша лютыя недуги, мудрии, и болезни душевныя облегчаете.

От всех Владыки дар приясте, святии, чудес дарования, наша исцелите многия и неудобьисцельныя плоти страсти, молимся.

Моление, безеребреницы и врачеве, Богу принесите, яко да избавит ны искушений и скорбей многих и трепетнаго и страшнаго тогда мучения.

Богородичен: Законов естественных кроме рождши, Чистая, Законодателя Иисуса Избавителя, Егоже моли избавити ны, Богородице, многих беззаконий наших.

Песнь 3

Ирмос: Несть свят, якоже Ты, Господи, Боже мой вознесый рог верных Твоих, Блаже, и утвердивый нас на камени исповедания Твоего.

Мир поет ваша, святии, многая благодеяния и чудес множества, чудотворцы и врачеве, Ангел всех равностоятели.

Вас обоих, светодателей, молим, звезд на высоте лежащих Церкве тайно, Космо и Дамиане, сердца верных озарите.

Капли источающе присно, святии, исцеления, омыйте всех душевную скверну и страстныя плоти токи вся уставите.

Се совокупившеся людие, святии, отвсюду ваша воспети великия дары внутрь церкве вашея, но всех моления исполните.

Богородичен: Святая Владычице Чистая, Пресвятое Слово воплотившая словом, безсловесных мя страстей, поюща Тя благочестно Божественными словесы, избави, Пренепорочная.

Седален, глас 8

От источника бездны, Иисуса, чудес струи благолепно почерпше, святии, тайными тучами страстей мрачныя облаки отгоняете и недугующим человеком исцеления подаете. Тем, получивше здравое веселие, вами, преславнии, удивляеми, зовем: Богоноснии безсребреницы, молите Христа Бога согрешений оставление даровати празднующим любовию святую память вашу.

Песнь 4

Ирмос: Христос моя Сила, Бог и Господь, честная Церковь Боголепно поет, взывающи от смысла чиста, о Господе празднующи.

Божественное рождие воистину благоплодно, лозы Божественныя, тайное вино искапающия, в веселии мудрыя безсребреники ублажим.

Оружие явистеся, устреляющее враги невидимыя, ихже и нас стрел избавите, заступающе нашу жизнь, мудрии безсребреницы.

Не есть человек, иже кто не стяжа благия вас молитвенники ко Христу, святии безсребреницы, Егоже молите огня вечнаго нас избавити.

Вас, блаженнии, иже призывает, и на земли, и в мори бед всяких свобождается, тем избавите нас сопротивнаго обстояния.

Богородичен: Вселився Господь, Чистая, посреде Тебе, вместилище святое, источник многих являет исцелений и очищение страстей, Богородице Приснодево.

Песнь 5

Ирмос: Божиим Светом Твоим, Блаже, утренюющих Ти души любовию озари, молюся, Тя ведети, Слове Божий, истиннаго Бога, от мрака греховнаго взывающа.

Божественное привлекоша просвещение, сияния источник всеусердне возлюбивше, и просвещают нас всегда чудес зарями великоименитии.

Красный сопруг суще, мудрии, бразды возделавше душ Богознаменьми, присно пожинающе страсти, якоже плевелы, и здравия клас сторичествующе.

Вжиляеми крепостию Христовою, в злобе сильнаго всю крепость погубисте, егоже мучительства нас избавите, неусыпнии предстатели наши, безсребреницы.

Шествовати стези нам правыя и творити волю Божию укрепите, святии, уставляюще страсти сердец наших и телес недуги облегчевающе.

Богородичен: Избави мя, Владычице Благая, искушений врага, и геенны мучения, и обдержащаго мя пленения и не посрами мене, песнословящаго Тя.

Песнь 6

Ирмос: Житейское море, воздвизаемое зря напастей бурею, к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти: возведи от тли живот мой, Многомилостиве.

Живуще, мученицы, радостно на Небесех, в честный храм ваш приити потщитеся и наша недуги телесныя и сердечныя страсти исцелите.

В Божественное благолепие одеявшеся красно, яко в сугубицу, святии, наги ны суща добродетелей Божественно одейте и страстей безчестия ныне обнажите.

Яко украшением чудес одеяни всегда, спасителие миру явистеся, мирскаго убо вреда вся ны избавите, святии, и страстей нечестия и мучения.

Умертвивше, святии, страсти вся плоти смертоносныя благодатию, животворными чудес приложеньми оживляете страждущия и врат смерти избавляете.

Богородичен: Не опалив утробы Твоея, Огнь сый, Иисус, из Тебе плотию происходит; Сего, Чистая, моли огня и всяких мук избавити верою воспевающия Тя.

Кондак, глас 2

Благодать приимше исцелений, простираете здравие сущим в нуждах, врачеве, чудотворцы преславнии, но вашим посещением ратников дерзости низложите, мир исцеляюще чудесы.

Икос

Всякаго разума и мудрости преходит слово мудрых врачев, и всем знание подают: Высочайшаго бо благодать приемше, невидимо здравие даруют всем. Отнюдуже и мне повести благодать даровася пети, яко Богоносныя угодники Христовы и служители, исцелений множество подающия, болезней бо вся избавляют, мир исцеляюще чудесы.

Песнь 7

Ирмос: Росодательну убо пещь содела Ангел преподобным отроком, халдеи же опаляющее веление Божие мучителя увеща вопити: благословен еси, Боже отец наших.

Вперисте ум на Небесная добрых приложеньми и бысте общницы Божественных даров, крилати суще орли, всю проходите землю, чудодействующе присно.

Просветистеся, якоже добросиянное, безсребреницы, злато, Божественною благодатию исцелений обогатисте множества. Тем ущедрите ны, обуреваемыя лютых нахождений искушеньми.

Преложивше Господу чисты ваша духи, безсребреницы, дар от Него приясте нечистыя духи прогонити всегда, ихже злобы горькия избавите всех нас.

Уснусте праведно должным сном, мудрии безсребреницы, и неусыпнии молитвенницы есте о верных; тем душ наших присно и телес лютыя страсти успите.

Богородичен: Молящи не престай Человеколюбца, Бога нашего, Всенепорочная, яко да приимем всеконечне отпущение злых и получим на Небесех уготованная благая любящим Его.

Песнь 8

Ирмос: Из пламене преподобным росу источил еси и праведнаго жертву водою попалил еси, вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети: Тя превозносим во вся веки.

Недугов всяческих суще ратницы, пособием Божественнаго Духа, святии, утолите наших душ недугования и телес облегчите болезни.

Видителие Господни ныне красоты суще истинно, присещайте сей красный Богоносный храм ваш и источник чудес многих совершайте.

От источника райска исходяще, яко реки две, все напаясте лице земли исцелений струями, недугов изсушающе тучи.

Блаженныя надежды приимше, от всех достойно блажитеся яко исполнителие, блаженнии, Бога нашего Божественных хотений, безсребреницы явльшеся.

Врачеве неисцельных страстей, безсребреницы, неисцельныя страсти наша исцелите, и искушений бурю утолите, и уныния разжените облаки.

Троичен: Со Ангелы святыми песнословим Отца, и Слова, и Духа Святаго, Едино в Трех Ипостасех Божество, Едино Царство и Едину Власть.

Песнь 9

Ирмос: Бога человеком невозможно видети, на Него же не смеют чини Ангельстии взирати; Тобою бо, Всечистая, явися человеком Слово воплощенно, Егоже величающе, с Небесными вои Тя ублажаем.

Сей храм ваш чудесы всеблаголепно, яко звездами светлыми, украшается и, согласно веселяся, всегда блажит и честную вашу память празднует благочестно, честнии безсребреницы.

Яко свет, яко два велика солнца, разумную твердь украшаете, безсребреницы, и знамении зарями просвещаете всех верных сердца. Тем зовем: разрешите тьму страстей наших, молимся.

В села Вышняя вселяеми, святии, посреде нас быти невидимо милосердуйте, иже посреде Божественнаго храма вашего песни возсылающих Вседержителю и блажащих прилежно вас, всехвальнии.

Земля с Вышними веселится в светлый Божественный праздник ваш, святии: егоже совершающих, нас избавите тьмы, и болезней, и всякия тесноты, и еже во аде лютаго, мудрии, мучения.

Богородичен: Трепетное рождение имущи, Всечистая, в Страшный день испытания, молюся, страшнаго ответа избави мя и спасаемых стояния причастника сотвори, верно поюща Тя, Богорадованная.

Светилен

Благодать врачеваний от Бога приемше, безсребреницы блаженнии, еже врачевати недужныя и исцеляти вся верно притекающия к Божественному вашему храму. Сего ради согласно ублажаем достойне честную вашу память.

Особый дар исцеления людей и животных 

Родились братья в провинции Асия. Отец их умер, когда они были детьми, и воспитывала сыновей благочестивая мать Феодотия, достойный пример которой и изучение благочестивых книг помогли отрокам вырасти праведными и непорочными мужами.

Когда братья вошли в возраст и получили образование, за подвижническую жизнь, кротость и милосердие, они удостоились от Господа особого дара: по их молитвам исцелялась всякая болезнь людей и животных. При этом они никогда не брали денег со страждущих, строго соблюдая заповедь Спасителя:

«Даром получили, даром давайте» (Мф. 10:8).

За это братьев называли в народе бессребрениками. Святые просили у людей только одного: веры в Истинного Бога.

Однажды их позвали к тяжело больной женщине по имени Палладия, которую из-за безнадежности отказались лечить прочие врачеватели. Братья долго молились у одра болящей, и по их прошениям страдающая получила исцеление. В благодарность она захотела преподнести братьям какой-нибудь дар.

Придя к Дамиану, она подала ему три яйца, сказав, что просит принять это скромное приношение во имя Пресвятой Троицы. Услышав Святое Имя, целитель не посмел отказаться. Однако его поступок настолько расстроил брата, посчитавшего это нарушением данного ими обета, что, отходя ко Господу, Косьма завещал похоронить их с Дамианом в разных гробницах.

Вскоре отошел в жизнь вечную и Дамиан. Люди были в замешательстве, не зная, как поступить с его честными останками, но Промышлением Божием в городе появился некогда исцеленный братьями верблюд и человеческим голосом сказал, чтобы святых похоронили вместе.

Протоиерей Валерий Захаров, руководитель благотворительного фонда «Радонеж» характеризует подвижническую жизнь братьев следующими словами:

«Святые братья своим служением явили идеальный образец христианской любви и самопожертвования по отношению к ближнему. В житии святых говорится, что легче измерить море и перечислить звезды, чем рассказать обо всех совершенных братьями чудесах. Святые всей своей жизнью, своей проповедью, своим подвигом бессребреничества показали, что значит быть христианином. Чудеса, совершенные ими, только лишь Божие благословение их веры и служения Христу».

О чем молятся верующие угодникам Божиим

Святых угодников верующие всегда глубоко почитали, ведь по молитвам к ним страждущим подавались скорые исцеления, не прекращающиеся даже после кончины братьев. В церкви, выстроенной над их гробницей, происходило множество чудес: глухие начинали слышать, немые разговаривать, неизлечимо больные совершенно выздоравливали, а, главное, приходящие сюда язычники обращались к истинному Богу.

Интересный фактНа Руси святых бессребреников называли Кузьмой и Демьяном и почитали еще как покровителей животных, поскольку житие повествует об их безмерном сострадании ко всем Божиим творениям и о помощи, оказываемой братьями страдающим птицам и зверям.

Святые братья покровительствуют благочестивым семьям. Это предание распространилось среди христиан после того, как святые явили чудо в городе Феремане.

Здесь жил благочестивый муж по имени Малх. Уезжая в дальнюю поездку, он умолял Божиих угодников принять покровительство над его супругой, оберегая ее от дурных людей. Вскоре после отъезда Малха один из соседей, по дьявольскому научению, решил погубить женщину. Он обманом заманил ее в пустынное место и хотел уже совершить над ней злое действо, как вдруг внезапно появились два грозных мужа. Коварный сосед бросился бежать, но упал в пропасть. А явившиеся мужи проводили супругу Малха домой, сказав на прощание, что зовут их Косьма и Дамиан, после чего стали невидимы.

Утром благодарная женщина поспешила в храм, принести молитвы своим спасителям и всем рассказать о случившемся с ней чуде. После этого дивного случая святые братья стали почитаться как защитники чистоты и нерушимости христианского брака и устроители семейной жизни.

Как изображают на иконах

1 мая 1908 года Московский Духовно-Цензурный Комитет благословил издание труда русского академика-иконописца В. Д. Фартусова «Руководство к писанию икон святых угодников Божиих». Это наиболее известный в православии фолиант, содержащий подробные указания канонического изображения святых. Братьев-врачевателей в нем рекомендовано изображать следующим образом:

«типа греческаго, жители Азии, средних лет, волосы коротки, борода средней величины. Как братья по плоти, похожи друг на друга, но Косма немного постарше. Одежда: туники ниже колен и ризы по колена средней ширины. В руках ящички с лекарством, причем у Космы – ложечка, а у Дамиана остриженное перо».

Святые Косьма и Дамиан с матерью святой Феодотией

Есть иконы, на которых святые изображаются вместе с матерью. В этом случае Фартусов наставляет:

«Святая Феодотия, матерь святых Космы и Дамиана: типа греческаго, преклонных лет; одежда: туника, епанча; на голове покрывало; можно ей писать хартию, по житию: «Истинная вдовица и уединенна уповает на Бога, и пребывает в молитвах и молениях день и нощь». (репринтное издание 2002 г., стр. 63).

Известный русский священнослужитель, богослов, протоиерей Георгий Дьяченко (1850-1903 г.г.) в книге «Полный годичный круг кратких поучений» писал:

«В наш век расчета и корысти пример святых бессребреников Космы и Дамиана особенно знаменателен. Вот люди, не только не полагавшие каких-либо корыстных целей в своей деятельности, но и старавшиеся искоренить в себе даже мысль о вполне законной награде за свои труды. «Все для Бога и ближнего, и ничего для себя!» таково было их правило жизни. Это великие подвижники добра, избранники Божии, стремившиеся к совершенству, и достигшие его. Дай Бог, нам исполнить хотя бы несравненно меньшее правило апостола: довольствоваться той наградой, которую подаст нам Господь за наш труд, той долей, которую мы от Него получаем».

Оцените статью
Интернет справочник по православию, астрологии, нумерологии та хиромантии